جست و جوی دکتر

علت بوی بد دهان چیست؟ و چگونه از بین می رود؟

فوریه 3, 2022

علت بوی بد دهان چیست؟ و چگونه از بین می رود؟
علت بوی بد دهان هر چه باشد حضور در اجتماع را برای افراد دشوار میکند.حتی بسیاری مواقع بوی بد دهان عامل اضطراب آور است که باعث خجالت افراد میشود.بنابراین اصلا عجیب نیست که قفسه های فروشگاه ها پر از انواع آدامس، خوشبوکننده ها و دیگر محصولات مشابه هستند، اما حتما می دانید که اکثرا این محصولات تاثیر موقتی دارند و باید بفهمید علت بوی بد دهان چیست؟
بوی بد دهان ممکن است علل مختلفی داشته باشد:
غذا
اگر ذرات غذا در محیط دهان مانده باشند برای تجزیه آنها تعداد باکتری های دهان افزایش می یابد و باعث بوی بد دهان میشود.خوردن موادغذایی خاص مثل سیر، پیاز، ادویه جات و ترشیجات هم باعث بوی بد دهان میشود.
دخانیات
سیگارکشیدن به خودی خود باعث بوی ناخوشایند دهان میشود و معمولا نفس افراد سیگاری بوی بدی می دهد که موجب آزار دیگران میشود.
سیگاری ها معمولا دچار بیماری لثه هم میشوند که خودش علت بوی بد دهان است.
بهداشت نامناسب دهان و دندان
اگر مسواک نزنیم یا از نخ دندان استفاده نکنیم ذرات غذای به جا مانده در دهان بوی بدی ایجاد میکنند.جرم بی رنگ و چسبناکی روی دندانها تشکیل میشود که لثه را تحریک میکند و به مرور بین دندانها و لثه انباشته میشود.
درمان بوی بد دهان
باتوجه به علت بروز مشکل، راه های درمانی متفاوتی وجود دارد .اگر دندانپزشک احتمال بدهد علت بوی بد دهان عارضه یا بیماری دیگری است حتما شمارا به پزشک دیگری معرفی خواهد کرد.اگر علت بوی بد دهان مربوط به محیط دهان یا بیماری های دهان و دندان باشد، دندانپزشک اقداماتی را برای کمک به رفع مشکل انجام خواهد داد.

خشکی دهان
بزاق دهان ذراتی را که علت بوی بد دهان هستند از بین می برد و باعث تمیزی محیط دهان میشود.بیماری خشکی دهان یا زروستومیا، تولید بزاق دهان را کم میکند و باعث بوی بد دهان میشود.
برخی از داروها باعث خشکی دهان میشوند پس غیرمستقیم علت بوی بددهان هستند.
عفونت های دهانی
ممکن است آفت ها و زخم های دهانی ناشی از جراحی لثه یا کشیدن دندان علت بوی بددهان باشند یا بوی بد از پوسیدگی های دندانی نشئت بگیرد.
مشکلات مربوط به حلق و بینی
شاید توده های سنگ مانند کوچک که محل تجمع باکتری هستند و در منافذ لوزه ها تشکیل میشوند علت بوی بد دهان باشند.

Posted in Blog by admin