چاقی و دیسک کمر

اضافه وزن می تواند باعث کمردرد شود در واقع پایین ستون مهره یعنی ناحیه کمر بیشترین تاثیر را از افزایش وزن میپذیرد. وزن زیاد می تواند موجب فشار بیش از حد به مهره ها شود. این فشار به تدریج موجب خراب شدن دیسک بین مهره ها میگردد. این آسیب در دیسک کمر موجب چروکیده شدن و کاهش ارتفاع دیسک شده و در نتیجه مهره ها به هم نزدیک تر می شوند. نزدیکی مهره ها به هم موجب افزایش فشار به مفصل بین مهره ها می شود.
فشار بیش از حد به مفاصل بتدریج موجب بروز آرتروز و ساییدگی در آنها می شود.
در افراد چاق به علت فشارهای زیادی که به مهره ها وارد میشود بافت های اطراف دچار التهاب می شوند. یکی از واکنش های بدن به این التهاب تولید بافت همبندی و استخوان اضافه است. این بافت های اضافی در اطراف نخاع میتوانند فضای کانال نخاعی را کم کرده و در نتیجه موجب بروز بیماری تنگی کانال نخاعی شوند. همچنین در افراد چاق احتمال بروز اسپوندیلولیستزی یا سر خوردن مهره ها هم بیشتر می شود.
چاقی یک بیماری پیچیده است که شامل وجود مقدار بیش از حد چربی در بدن است. چاقی فقط یک نگرانی ظاهری نیست بلکه یک مشکل پزشکی محسوب می‌شود که خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا و برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.
برای درمان نباید از رژیم های غیر پزشکی استفاده کرد بلکه باید هم زمان از پزشک تغذیه و پزشک ارتوپد طرح درمان های لازم را دریافت کرد.
روزهای دوشنبه و چهارشنبه پزشک ارتوپد در درمانگاه حضور دارد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید