پیشگیری از آنفولانزا در پائیز

آنفولانزا یک بیماری شایع است که موجب بروز تب، سرفه خشک، سردرد، درد عضلات، گلودرد و آبریزش بینی می‌شود. هر چند بیشتر پزشکان معتقد هستند که بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به آنفولانزای فصلی و عوارض جدی آن، واکسیناسیون سالانه است، اما باید بدانید که رعایت بهداشت و دوری از افراد بیمار نیز نقش مهمی بر پیشگیری از این بیماری دارد. آمارها نشان می‌دهد که سالانه میلیون‌ها نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند و اکثر آن‌ها بعد از یک هفته بهبود پیدا می‌کنند. اگر علائم آنفولانزا بیشتر از یک هفته طول بکشد و پس از چند روز بهتر نشود، لازم است برای درمان به یک پزشک عمومی یا متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. اما چطور می‌توان از آنفولانزا پیشگیری کرد؟ در این مقاله از مجله سلامتی سروش می‌توانید با روش‌های موثر برای پیشگیری از آنفولانزا در پاییز آشنا شوید.

بهترین روش‌ها برای پیشگیری از آنفولانزا در پاییز

برای این که در فصول سرد سال به آنفولانزا مبتلا نشوید باید بهداشت فردی را رعایت کنید و تا حد امکان از افراد بیمار دوری کنید. تزریق واکسن به صورت سالانه در کنار تغذیه مناسب و تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن نیز می‌تواند در جلوگیری از بروز این بیماری موثر باشد. در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌های پیشگیری از آنفولانزا در پاییز آشنا شوید.

۱- واکسن بزنید

برای این که به آنفولانزا مبتلا نشوید، قبل از هر کاری باید از واکسن استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که تزریق واکسن آنفولانزا می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد و از بدن شما در برابر این ویروس تا حد زیادی محافظت کند. واکسیناسیون به ویژه برای خانم‌های باردار، کودکان و افراد مسن که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند بسیار مهم است.

به خاطر داشته باشید که اثربخشی واکسن حدود ۲ هفته طول می‌کشد و پس از واکسن نیز احتمال مبتلا شدن به آنفولانزا وجود دارد. در این شرایط تنها طول بیماری کوتاه‌تر و شدت آن کمتر خواهد بود.

۲- از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید

به منظور جلوگیری از انتشار بیماری بهتر است از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید. زمانی که خودتان بیمار هستید، فاصله‌تان را با دیگران حفظ کنید و در صورت امکان در خانه بمانید و استراحت کنید. در صورتی که فردی از دوستان، همکاران یا اعضای خانواده‌تان به گلودرد یا آبریزش مبتلا شده است، از او دور بمانید و یا برای محافظت از خود از ماسک استفاده کنید. فراموش نکنید زمانی که یک فرد آلوده به آنفولانزا سرفه یا عطسه می‌کند، ویروس‌ها تا فاصله یک متری پخش می‌شوند و تنفس در چنین فضایی می‌تواند شما را بیمار کند.

۳- دست‌هایتان را به طور مرتب بشویید

شستن مرتب دست‌ها از ما در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. سعی کنید قبل از غذا خوردن و همچنین بعد از دست زدن به فضاهای آلوده حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. اگر در جایی هستید که به آب و صابون دسترسی ندارید، می‌توانید برای تمیز کردن دست‌ها از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی استفاده کنید. در طول روز از تماس دست‌ها با بینی، دهان و چشم‌ها اجتناب کنید. در صورتی که مجبور هستید بینی، دهان و چشم خود را لمس کنید، می‌توانید از یک دستمال تمیز برای این کار کمک بگیرید.

۴- از مولتی‌ویتامین استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های موثر برای پیشگیری از آنفولانزا در پاییز مصرف روزانه مولتی‌ویتامین است. مصرف مولتی‌ویتامین به تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن کمک می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در این شرایط مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها بیشتر می‌شود و در نتیجه کمتر بیمار می‌شوید. ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین D به طور مستقیم روی سیستم ایمنی بدن ما موثر هستند و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کنند.

۵- سیستم ایمنی بدن‌تان را قوی کنید

تقویت سیستم ایمنی یک راه دیگر برای محافظت از خود در برابر آنفولانزا است. قوی شدن سیستم ایمنی به بدن شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با عفونت‌ها مقابله کند و اگر بیمار شدید، علائم کمتری را تجربه کنید. برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید روزانه حدود ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. در هفته حداقل ۳ بار به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید و در طول روز از غذاهای مفید و سالم استفاده کنید. استفاده از غذاهای ناسالم و چرب و همچنین قندهای ساده موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن ما می‌شود. سعی کنید هر روز از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید و غذاهای سالم خانگی را جایگزین فست فودهای مضر و آماده کنید.

چه زمانی برای درمان آنفولانزا به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، بالای ۶۵ سال هستید و یا در دوران بارداری به سر می‌برید، بهتر است با مشاهده علائم آنفولانزا به سرعت از یک متخصص داخلی یا متخصص عفونی کمک بگیرید. از مهم‌ترین علائم آنفولانزا می‌توان به تب، سرفه، گلودرد، بدن درد، سردرد، خستگی و آبریزش اشاره کرد. در شرایط معمول، اگر علائم شما پس از چند روز بهبود پیدا نکرد و یا از ابتدا شدت علائم زیاد بود، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

فراموش نکنید که هیچ درمان مشخصی برای آنفولانزا وجود ندارد، ولی مصرف داروهای ضد ویروسی و تقویت‌کننده‌ها به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر دوره بیماری را پشت سر بگذارید.

 

اشتراک گذاری: