چگونه آرایش را از چهره کودکان پاک کنیم؟

هرگز نباید اجازه داد کودک با نقاشی روی چهره اش بخوابد. بعد از اتمام جشن حتما آرایش او را پاک کنید چون معمولا روی چهره کودکان از چند لایه رنگ استفاده می شود. پاک کردن آرایش کار ساده ای نیست. برای اینکه به پوست حساس کودک آسیب نزنید از دستمال مرطوب کودکان استفاده کنید . اگر غلظت رنگ به حدی زیاد است که با دستمال مرطوب کودکان پاک نمی شودبرای کمرنگ کردن آن از دستمال مرطوب آرایشی و لوسیون های آرایش پاک کن استفاده کنید. بعد از اتمام کار نیز حتما صورت کودک را با شامپو بچه بشویید. لطفا با راستینه همراه باشید.

مواد آرایشی چگونه به پوست کودک صدمه می زند ؟

کودکان علاقه دارند گاهی نقش های فانتزی روی صورت آنها کشیده شود، اما نکته قابل توجه انتخاب نوع مواد مصرفی و رعایت نکات بهداشتی است. از طرفی، برخی کودکان نقاشی روی پوست را خیلی دوست دارند، اما استفاده از ماژیک و گواش برای این کار اصلا توصیه نمی شود زیرا این مواد سخت از روی پوست پاک می شوند و ترکیبات شیمیایی برای پوست کودک مضر است. مهم ترین عارضه این کار بروز حساسیت های مختلف است که معمولا باعث قرمزی، تورم و خارش پوست و حتی در موارد شدید بروز تاول می شود. استفاده از آبرنگ تقریبا مناسب است ولی در شرایطی که فقط یک بار از آن استفاده و در ضمن زود از سطح پوست شسته شود. یکی از مواد مورد استفاده بعضی آرایشگران کودک، پالت های رنگی گریم است که ساخت شرکت های مختلف هستند. این پالتها جنس روغنی دارند و بهترین پاک کننده آنها شیر پاک کن است. استفاده از این پالت ها با کمک قلم موی مخصوص امکانپذیر است.

نوع دیگر این مواد پنکیک است. اگر این مواد برای رنگ کردن استفاده شد توصیه می شود رنگ مدت طولانی روی صورت کودکان باقی نماند و حداکثر طی چند ساعت با آب و صابون یا شیر پاک کن از روی صورت پاک شود. نگهدارنده ها و عطرهایی که در محصولات آرایشی و گریم یافت می شود، مهم ترین عامل بروز درماتیت تماسی است. عطرها یا افزودنی های خوشبو شایع ترین عامل بروز درماتیت تماسی هستند و بیش از ۵ هزار نوع مختلف آنها در محصولات آرایشی و زیبایی یافت می شود. محصولاتی که دارای افزودنی های غیر حساسیت زا هستند، مشکلات پوستی کمتری ایجاد می کنند. از طرفی، نگهدارنده ها عامل بروز واکنش های پوستی اند که وجود آنها از رشد و تکثیر قارچ و باکتری که باعث بروز مشکلات پوستی می شود جلوگیری کرده و محصول را از اثر مخرب اکسیژن و نور محافظت می کند. در صورتی که فردی به یک نوع ماده نگهدارنده حساس باشد، لزوما به اشکال دیگر آن حساس نیست. انتخاب نوع محصول در محصولات گریم بسیار مهم است چون مدت زیادی روی پوست می ماند. چنین ترکیباتی باید غیر حساسیت زا باشند تا فرد دچار جوش و حساسیت پوستی به علت بسته شدن دهانه منافذ پوستی نشود.

چرا استفاده از مواد آرایشی برای کودکان توصیه نمی شود ؟

این روزها در میهمانی ها ، پارک ها و مراکز خرید استفاده از وسایل آرایشی برای کودکان را زیاد می بینیم. بعضی مادرها وقتی می خواهند به مهمانی بروند، رژلب یا رژگونه ای به صورت دختر بچه شان می زنند یا برای گرفتن یک عکس ساده در آتلیه کودکشان را کامل آرایش می کنند و می گویند آرایش یک ساعته که عارضه ای ندارد! اما غیر از عوارض موجود، بزرگ ترین ضرر استفاده از مواد آرایشی – بهداشتی، فرهنگ سازی غلط است. مادر به این ترتیب به فرزندش می آموزد آرایش کاری لازم است و تو با این کار زیبا می شوی . متاسفانه به همین دلیل است که می بینیم برعکس سایر کشورهای پیشرفته دنیا که در آن کودکان و نوجوانان و جوانان از لوازم آرایش استفاده نمی کنند، نوجوان و جوانهای ما بدون آرایش نمی توانند وارد جامعه شوند و حس می کنند بدون آن زیبا نیستند. فراموش نکنیم استفاده بی رویه از لوازم آرایشی – بهداشتی (به دلیل اینکه منافذ پوست را می بندد) می تواند باعث تشدید بیماریهای پوستی از جمله آکنه یا جوش غرور جوانی شود. حساسیت به نیکل، به خصوص اگر زمینه ژنتیکی حساسیت در فرد وجود داشته باشد نیز دور از ذهن نیست. کودکان، پوست نازک و حساسی دارند. وقتی به صورت آنها مواد آرایشی حاوی فلزات سنگین می زنیم، این سموم به تدریج جذب بدنشان می شوند و می توانند عامل ابتلا به کم خونی های شدید و مقاوم به درمان باشند. برخی مادرها گمان می کنند کرم های آرایشی و کرم پودرها جایگزین مناسبی برای ضدآفتاب هستند و به جای استفاده از ضد آفتاب مخصوص بچه، کرم پودر به صورت کودک می زنند. شاید این دو ظاهر یکسانی داشته باشند اما عیار حفاظتی ضد آفتاب ها خاص است. خرید مواد آرایشی تقلبی هم که به علت ارزان بودن ، بازار بسیار داغی دارد بیشتر توجه کودکان را جلب می کند .

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید