زوج درمانی؛ مشکلات ارتباطی بین زوجین و بهبود روابط فرازناشویی

هر زن و شوهری در طول رابطه خود، اوج و فرودها و مسائل کوچک و بزرگی را تجربه می کنند. طبق گفته مشاوران ازدواج و خانواده، زوجین اغلب اختلاف نظرهایی دارند که حل نشده می ماند. در حقیقت، بسیاری از مشاجره ها به ناامیدی ختم شده و یا به دعوای دیگری منتهی می شوند. این بدان معناست که برخی از این مشاجره ها الگوها، دلایل و پیامدهای یکسانی دارند. در این مقاله ار بخش روانشناسی نگاهی به این الگوها خواهیم داشت و نکاتی را که می توانید برای تقویت رابطه خود از آن ها استفاده کنید، بیان می کنیم.
چرا زوجین اختلاف نظر دارند و چگونه حل می شود؟
چه عواملی باعث ایجاد تنش در روابط می شود؟
متداول ترین موضوعات مورد مشاجره برای زوج ها شامل موارد زیر است:

اوقات فراغت (کجا بخوریم، کدام فیلم را تماشا کنیم و غیره)
پول
تقسیم کارهای خانه
صمیمیت جسمی
تعهدات و مسائل خانوادگی گسترده
فرزندان
شغل
خروپف و سایر عادت های خواب
روابط گذشته
حتی می تواند موضوع به سادگی عدم جابجایی صندلی توالت باشد. با این حال، در برخی موارد، ممکن است زوجین در مورد مسائل بزرگ تر مانند خیانت، سوءاستفاده یا سایر رفتارهای مشکل آفرین بحث کنند.

اگر فکر می کنید که مراحل زیر برای موقعیت خاص شما مفید نیست، کمک گرفتن از زوج درمانگر می تواند مسیری ارزشمند برای روابط شما باشد. زوج درمانی می تواند به سؤال های مهم زوجین پاسخ دهد و به آنها در کشف محرک های فردی و سایر جنبه های رابطه کمک کند. اگر شما و همسرتان اختلاف نظر دارید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که برخی از راه حل های زیر را امتحان کنید. خبر خوب این است که زوج های دیگری پیش از شما توانسته اند روابط خود را تقویت کنند (و حتی ترمیم کنند)، پس شما نیز می توانید. تمام آنچه که به آن نیاز دارید ابزارهای مناسب هستند.

مشاوره زوج درمانی
 روند تفکر خود را تغییر دهید
به جای تمرکز روی دعوای کمتر، هنگام بروز اختلافات، از برقراری ارتباط با همسر خود نترسید. شنونده فعال باشید و فقط آنچه را که او می گوید، نشنوید. در حالی که در لحظه، واقع نگر بودن می تواند سخت باشد، اما یادگیری چگونگی بحث در مورد احساسات، افکار و مسائل، پایه و اساس خوبی برای حل مسائل مورد نظر است. مشاوره می تواند به ایجاد این بنیاد کمک کند.

مشکلات خود را بدانید
این مرحله با تغییر روند تفکر شما پیش می رود. به جای اینکه مشکلات خود را نادیده بگیرید، بنشینید و بحث کنید که آیا هر دوی شما، الگوهای تکراری ای را در اختلافات خود می بینید یا خیر. آیا در مورد قبض های ماهانه استرس زیادی دارید؟ آیا در مورد نحوه تربیت فرزندان خود اختلاف نظر دارید؟ آیا نسبت به سایر تعهدات خانوادگی خود احساس ناراحتی می کنید؟ هر چه که هست، با همسر خود صحبت کنید تا درک روشنی از کلید مشکلات خود در خانه پیدا کنید.

مشکلات را از تناسب خارج نکنید
بعضی اوقات نیاز است که از کاه، کوه نسازید. وقتی اختلاف نظر ایجاد می شود، به وضعیت فعلی و مسائل اساسی آن فکر کنید. مسائل را زیر و رو نکنید و اطلاعات نامربوطی که حتی باعث ایجاد دعوایی بزرگتر می شود، بیان نکنید. هدفمند باشید و سعی نکنید که با مطرح کردن مشکلات گذشته یا موارد مشکل دار در رابطه، از زیر بار مشکلات فعلی فرار کنید. از گفتن عباراتی مانند “تو همیشه این کار را می کنی” یا “این اتفاق همیشه می افتد” خودداری کنید.

توافق می تواند آغاز کننده بحث باشد
در حالی که موافقت ساده و به خاطر پرهیز از مشاجره در بسیاری از موارد صحیح نیست، اما توافق برای بحث درباره یک موضوع خاص می تواند به شما در حل مسائل موجود در رابطه کمک کند. در انتخاب کلمات و زبان بدن خود مهربان باشید و شرایط را به گونه ای آماده کنید که همسرتان اذیت نشود.

به عنوان مثال، فکر کنید که والدینی می خواهند فرزند خود را در مدرسه ثبتنام کنند، و مادر مدرسه غیر انتفاعی و پدر مدرسه دولتی را ترجیح می دهد. سپری کردن زمانی برای صحبت درباره این مسئله می تواند به حل مشکل کمک کند. در این مثال ، شوهر می تواند بگوید، “من می دانم که آموزش و پرورش اولویت اصلی هردوی ماست و می خواهیم آنچه را که برای فرزندمان بهترین است انتخاب کنیم.

ما هر دو در مورد آن توافق داریم. پس بهتر است گزینه های آموزشی موجود در منطقه خود را پیدا کنیم و تحقیقات لازم را انجام دهیم و یک لیست شامل نکات مثبت و منفی هر مدرسه را یادداشت کنیم. ارزش ها، افکار، اعتقادات و سایر قسمت های جدانشدنی وجود خود را ارزیابی کنید. آیا آن ها با همسر شما مطابقت داشته یا تفاوت هایی دارند؟

بیشتر بدانید: اصلی ترین نکته مشاجره زن و شوهرها

همسر شما ممکن است احساس کنترل کمتری در روابط خود با شما داشته باشد، که می تواند منجر به این شود که در مورد اینکه چرا هنگامی که از شما چیزی را می خواهد باید تا این حد درخواست کند، بحثی را آغاز کند. او فقط به دنبال نوعی کنترل حداقلی است. اگرچه کنترل افراد دیگر راهی سالم برای انجام کارها نیست، اما تلاش برای درک دلیل مشاجره از دیدگاه شخص دیگر به شما کمک می کند تا با نیت مثبت به مشاجره نزدیک شوید.

زوج ها همه چیز را به چشم نمی بینند. هنگامی که شما این را بپذیرید، می توانید مشکلات قبلی را که مدت طولانی ای است هر دوی شما را عقب نگه داشته است، حل کنید. شناسایی محرک های مشکلات می تواند به زوجین در داشتن سازش بهتر کمک کند، که به نوبه خود چه به عنوان یک شخص و چه یک زوج، آن ها را شادتر می کند.

آنچه که در پشت صحنه است را تشخیص دهید
برخلاف تصور عامه، افراد بی هیچ دلیل خاصی ناراحت نمی شوند، مگر اینکه آن شخص کودک باشد. اگر همسر شما عصبانی یا ناراحت است، به احتمال زیاد نوعی درگیری داخلی در او به وجود آمده است. شاید به دلیل اینکه روز بدی را در محل کار خود داشته است، این اتفاق بیفتد. شاید او در یک موقعیت خانوادگی گرفتار شده است که شما چیزی از آن نمی دانید یا به سختی او را می فهمید. شاید او با یک مسئله بهداشت روان مانند افسردگی یا اضطراب درگیر است و شما هرگز نمی دانسته اید.

نکته اینجاست که به جای اینکه فرض کنید که رفتار همسر شما غیر منطقی است، باید تمام تلاش خود را بکنید تا بتوانید بفهمید که چه چیزی باعث ایجاد آن می شود. رایج ترین و مؤثرترین راه برای انجام این کار، صرف وقتی برای نشستن و صحبت در مورد آن است.

بیشتر بدانید: هرآنچه درمورد بهداشت روان باید بدانید

سؤالات جذابی مانند “کار چگونه بود؟” را از او بپرسید. اگر همسرتان در مقابل حرف شما سکوت کرد، آن را به خود نگیرید. کمی از آن فضا فاصله بگیرید و کاری انجام دهید که در این میان شما را خوشحال کند. سپس چند ساعت بعد به حل موضوع نزدیک شوید.

زوج درمانی چگونه کار می کند؟
زوج درمانی با استفاده از راه حل های فوق و بیشتر از این ها می تواند به زوجین کمک کند. بر طبق روانشناسی جدید، برای اینکه زوج درمانی موثر باشد، هر دو فرد باید در حالی که به درون و نقاط قوت و ضعف فردی خود نگاه می کنند باید متعهد به بهبود روابط خود باشند. دانستن صفات و عادات آن ها که باعث می شود همسر آن ها واکنش نشان دهد، می تواند تأثیر مثبتی در ایجاد تغییرات شخصی و روابط داشته باشد.

بیشتر بدانید: 10 کاری که هر زوجی باید سریعا از آن دست بردارند

زوج درمانی به این معنا نیست که یک طرف بتواند عصبانیت، نارضایتی و سایر رفتارهای آسیب زای همسر خود را به دوش بکشد. این روش در مورد ایجاد راه حل های مبتنی بر عشق، فداکاری و هر چیز دیگری است که به یک رابطه سالم می انجامد.

یک زوج درمانگر به زوایا و پیامدهای روابط زوجین نگاه می کند و نقاط قوت و ضعف مشترک و فردی آن ها را نمایان می کند. زوج درمانگر به عنوان یک واسطه بی طرف عمل می کند و به هر دو نفر توصیه هایی می کند. او ممکن است ارتباط دو طرفه تری برقرار کند، راه های مثبت تری در تعامل و تفکر ایجاد کند، و راه های مختلفی که زوج می توانند در جریان روند مشاوره، عشق و حمایت خود به یکدیگر نشان دهند، را بیان کند.

مزایای زوج درمانی
در حالی که زوج درمانی ممکن است در هر شرایطی به همه کمک نکند، اما بسیاری از مردم هنوز علاقه زیادی به زوج درمانی و روش های مربوط به ارتباط مجدد با همسر خود دارند. برخی از مزایای زوج درمانی شامل موارد زیر است:

سطح بالای رضایت
در طول جلسات زوج درمانی و پس از آن، زوجین سطح بالاتری از رضایت و خوشبختی را ابراز می کنند. طبق مطالعه ای که توسط انجمن آمریکایی ازدواج و خانواده درمانی انجام شده است، 97٪ از زوج های مورد بررسی گفته اند که آنها کمک مورد نیاز خود را دریافت کرده اند. آنها گفته اند که درمانگرشان منابع لازم را برای تصمیم گیری مؤثرتر در مورد روابطشان به آنها معرفی کرده است. به عنوان یک عارضه جانبی، سلامت کلی جسمی و روانی آن ها و همچنین عملکرد کلی شان بهبود یافته است.

خیلی زمان نمی برد
معمولاً، یک زوج درمانگر همه این موارد را از کوچکترین مشکلات گرفته تا پر فشار ترین مسائل در روابط، دیده و شنیده است. وقتی زوج ها در جلسات مشترک شرکت می کنند، چند جلسه طول می کشد تا مشکلات حل شود، زیرا درمانگران روش ها و تکنیک های مختلفی دارند. تلاش برای حل مسائل توسط خودتان می تواند زمان بیشتری ببرد، بنابراین مراجعه به یک متخصص دارای مجوز باعث صرفه جویی در وقت و تلاش شما خواهد شد.

پاسخ ها را می دانید
بعضی اوقات، درمان به شما نشان می دهد که آیا واقعاً قصد دارید در کنار همسر خود باشید. بعضی اوقات، این روش نشان می دهد که رابطه شما همان چیزی نیست که می خواهید، و اغلب منجر به جدایی و طلاق می شود. صرف نظر از این، زوج درمانی منجر به پاسخگویی به سوالات کمتر پاسخ داده شده می شود.

تکنیک های زوج درمانی
بسیاری از درمانگران رویه و جلسات خود را بر برقراری ارتباط بین زوجین متمرکز می کنند. درمان با محوریت عاطفی (EFT) برای بسیاری از زوج ها موثرتر است. مرکز بین المللی پیشرفت در تمرکز عاطفی درمانی، EFT را تعریف می کند: “یک رویکرد ساختار یافته در مورد زوج درمانی که در دهه 1980 شکل گرفته است و در کنار علم، بر روی دلبستگی و پیوند بزرگسالان کار می کند تا درک ما را از آنچه در روابط زوجین اتفاق می افتد بیشتر کند.

EFT  بر روی کمک به زوجین در ارزیابی و سازماندهی مجدد واکنش های عاطفی، تعامل و پیوندها متمرکز است. روش درمانی، مداخلات و برنامه هایی را برای کمک به زوجین برای ایجاد صلح و حرکت رو به جلو پیش بینی می کند.

سایر تکنیک ها عبارتند از:

روش گوتمن: به زوجین کمک می کند تا نزدیکی، احترام و محبت کلی خود را از طریق “نقشه های عشق” افزایش دهند.
روایت درمانی: زوج ها در مورد نگرانی های داخلی خود صحبت می کنند، که می توان آن ها را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد.
روانشناسی مثبت: درمانگران از این روش برای بحث در مورد جنبه های مثبت روابط و برای القای شادی استفاده می کنند.
درمان رابطه ای ایماگو: این روش ترکیبی از تکنیک های رفتاری و معنوی است که سؤالاتی را برای زوجین ایجاد می کند، سوالاتی مانند “چرا شما همسر خود را انتخاب کردید؟”
زوج درمانی در یائسگی
این که آیا زندگی جنسی شما رو به زوال است یا احساس نمی کنید که همسرتان می داند که در وجود شما چه می گذرد، روشی است که برای کمک به بقای روابط شما در یائسگی به کار می رود.

هنگامی که به دوران یائسگی وارد می شوید، کمک بگیرید
دکتر نیوزون می گوید، این طور به نظر می رسد که زنان لزوماً هنگام شروع تغییر، آن را تشخیص نمی دهند. به راحتی می توان بهانه هایی(سن، خستگی، بچه ها، سندرم لانه خالی، والدین سالخورده خود که باید از آنها مراقبت کنید)، را برای علائم ایجاد شده عنوان کرد.

“این مانند آسم یا اگزما نیست، که مجموعه ای منظم از علائم قابل شناسایی وجود داشته باشد که به دنبال آن ها باشید. من تا شش ماه تعریق شبانه داشتم و پس از آن متوجه شدم که دوران یائسگی را پشت سر می گذارم و جالب است بدانید که من پزشک هستم!

بیشتر بدانید: دوران یائسگی؛ علائم و مراحل دوران یائسگی

“اما حتی اگر من متوجه می شدم و به پزشک معالج خود مراجعه می کردم و می گفتم،” من فکر می کنم علائم یائسگی را دارم، احتمال می گفت بله، خب چه کار کنیم؟ بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از خانم ها به دنبال کمک گرفتن از پزشک خود نیستند.”

الن دولگن، متخصص آگاهی از یائسگی، نویسنده و گوینده می گوید: هنوز هم بهتر است که به یک متخصص یائسگی مراجعه کنید. من و همسرم هنگامی که با دوره پیش از یائسگی و یائسگی مواجه شدیم، در ناآگاهی کامل به سر می بردیم.

خطوط ارتباطی را بین خود و همسرتان باز نگه دارید
الن اضافه می کند که برای حمایت از همسرتان باید با واقعیات روبرو شوید.”برای من و همسرم ، ملاقات با متخصص بسیار مفید بود. اکنون، روابط ما از گذشته قوی تر است.” مطالعات نشان می دهد که زنانی که یک همسر حامی دارند، معمولاً دوران گذار یائسگی بهتری دارند.

وقتی صحبت از احساسات می شود، اطمینان حاصل کنید که همسرتان این سه چیز را می داند: “این برای من سخت است” ، “این تقصیر تو نیست، تقصیر هورمونهای من است” و “من هنوز هم به تو علاقه دارم”.

روانشناس دکتر شارون هینچلیف، مدرس ارشد دانشگاه شفیلد، می گوید که اگر بیان این موضوعات برای شما دشوار است پس چیزی مانند یک مجله دارای صفحه راهنمای یائسگی را برای مطالعه به همسرتان بدهید. او می گوید: “این کار به همسرتان اطلاعاتی می دهد و حتی ممکن است در این باره با شما وارد صحبت شود.”

رابطه جنسی و یائسگی
نمی توان از مسئله مشکلات موجود در رابطه جنسی دور شد. و بسیاری از مردان دلیل اصلی آن را زوال روابط دوران میان زندگی مشترک می دانند. دکتر نیوزون می گوید: “خشکی و ناراحتی واژن در یائسگی حتی برای زنان مبتلا به HRTنیز شایع است، و می تواند زنان را از داشتن رابطه جنسی دور کند و حتی رابطه جنسی را دردناک کند.”

خبر خوب این است که زوال روابط اجتناب ناپذیر نیست و می توان از آن جلوگیری کرد. علاوه بر این، یائسگی می تواند رابطه شما را حتی قوی تر کند. خشکی واژن ساده ترین مشکل قابل حل است زیرا روان کننده های واژن فوق العاده ای در بازار وجود دارد. برخی از آن ها را باید با نسخه دریافت کنید. سایر درمان ها شامل مرطوب کننده ها، استروژن درمانی منظم و استروژن درمانی محلی است.

دکتر نیوزون به زنان توصیه میکند که حتی اگر از این جنبه یائسگی رنج نمی برید، باز هم به پزشک معالج مراجعه کنید. اطلاعات خود در مورد یائسگی را بالا ببرید تا بتوانید با علائم آن مقابله کنید. اگر رابطه جنسی تان سرد شده است، روش های صمیمی، رومانتیک و حسی را پیدا کنید. به عنوان مثال، برخی از زوج ها مدام همدیگر را می بوسند و سعی می کنند که روابط جنسی را مانند گذشته از سر بگیرند.

با مشاور زوج درمانی صادق باشید
در صورت نگرانی به مشاور زوجین مراجعه کنید، اما اطمینان حاصل کنید که درمانگر درمورد مشکلات یائسگی آموزش دیده است. واقعیت این است که داشتن ازدواج ناموفق یائسگی را تشدید می کند. اما اگر ازدواج خوبی داشته باشید، یائسگی بهبود می یابد. مشاور روش های جدیدی را برای مقابله به شما نشان می دهد و باعث تحکیم روابط می شود.

استنس جنکوس، نویسنده کتابی در مورد سلامت زنان، اینگونه می نویسد: “حرکت در قلمرو غیرقابل کنترل یائسگی می تواند هرگونه رابطه عاطفی و جنسی را تحت تاثیر قرار دهد. اما همچنین می تواند یک زن و شوهر را نیز به هم نزدیک کند. برای من اینگونه بود. هنگامی که من به کنترل سلامت خود و درگیر شدن با حل علائم یائسگی توجه کردم، رابطه ما پایدارتر شد.

او می گوید: “ارتباط برقرار کنید، از نیازهای یکدیگر حمایت کنید، در صورت لزوم مشاوره بگیرید، عاشقانه هایی را به رابطه خود اضافه کنید، فعالیت های جنسی خود را تنظیم کنید و با این کارها شانس تازه ماندن روابط در دوران یائسگی را بالا ببرید.” انجام این امور باعث ایجاد یک رابطه سالم و دوستانه می شود که می تواند تا یک عمر پایدار بماند.”

چالش های زندگی به محض پیر شدن زوجین تغییر می کند
دکتر ارلن روزوفسکی، در کنفرانسی در ارتباط با حمایت انجمن آمریکایی پیران گفت: رابطه، با افزایش سن زوجین دچار تنش می شود. بخشی از آن به این دلیل است که “اهداف میانسالی از بین رفته اند.”

“در میانسالی، هدف رسیدن به پیریست، اما در سنین بالاتر، شما به هدفتان رسیده اید.” دکتر رزوفسکی، متخصص روانشناسی گفت: “رسیدن به هدفی اغلب استحکام بخش رابطه بوده است و اکنون دیگر از بین رفته است. در این زمان اهداف هر شخص و پایداری رابطه نیاز به تعریف مجدد دارد.

وی گفت: “آنچه در مراحل اولیه رابطه انجام شده است، دیگر برای شما مناسب نیست.” به عنوان مثال ، در مرحله اولیه ازدواج، این زوج ممکن است در امر تربیت فرزند و شغل مشارکت داشته باشند. با این حال، در دوران میانسالی زوجین مجدداً باید رابطه خود را ارزیابی کنند و از خود سؤال کنند که باید چه کاری را برای دوام آن انجام دهند.

دکتر روسوفسکی، استاد بخش روانپزشکی دانشکده پزشکی هاروارد، بوستون، گفت: در نتیجه این تغییرات، بیشتر زوج ها با موفقیت روبرو می شوند.

وی گفت که برای درمانگر، هدف این است که موانع ارتباطی را شناسایی کند، به زوجین کمک کند تا با آن ها کنار بیایند و پیشرفت های ارتباطی را برجسته کنند. توانایی تنظیم تغییر نیز مهم است. وی گفت، به عنوان مثال، یک زن و شوهر سالخورده موفق می توانند در صورت لزوم شیوه ارتباط خود را تغییر دهند. به طور کلی، تعاملات زناشویی در اواخر زندگی مثبت تر می شود.

در پیری، ازدواج اهداف خاص خود را دارد: همکاری، همراهی، استمرار، تأیید، حمایت، محافظت و صمیمیت جسمی. اگر این زوج بتوانند درگیری های قدیمی خود را تمام کنند، نگرشی برای رها شدن داشته باشند و با گذر از سن سالمندی، پیوند محکمی برقرار کنند، میتواند در سنین بالاتر زندگی خوبی داشته باشند.

ارزیابی ازدواج یک زوج سالخورده شامل رعایت سن آن ها، ذکر آنچه در حال حاضر وجود دارد و آن چه که از دست رفته، روشن شدن مشکلات زوجین و بررسی تاریخچه ازدواج است. به عنوان مثال این روش به روانشناسان کمک می کند تا بفهمند که والدین در قدیم چطور بودند، چگونه با یکدیگر آشنا شده اند و انتظاراتشان هنگام ازدواج چه بوده است.

مواردی که در درمان بزرگسالان مسن باید مورد بررسی قرار گیرد متفاوت است. به عنوان مثال، اهمیت نگرانی های جسمی و مسائل مربوط به میزان نیرو و واکنش های عاطفی قدرتمند که در یک رابطه باعث برانگیختگی می شود، مهم است. مضامین مشترک یک رابطه متقابل عبارتند از بیهودگی، ناامیدی، درد و ترس (که ممکن است ترس از تنها بودن، ترس از درد یا ترس از تحقیر باشد.)

موارد دیگری که باید در درمان مورد توجه قرار گیرد مواردی از قبیل بازنشستگی، پیر شدن افتراقی بین همسران، گرسنگی، سرپرستی و احساس تمام شدن زمان است. بیماری یا ناتوانی می تواند باعث همبستگی و جدایی شود. مداخلات درمانی معمول برای یک زن و شوهر سالخورده شامل آموزش روانی، آموزش ارتباطی، یادآوری اهداف مشترک و ارائه نمونه ها است.

یک مدل از زوج درمانی می کوشد که زوج را از تحمل متقابل به سمت پذیرش سوق دهد. دکتر روزوفسکی می گوید: ایده آل این است که هر دو فرد به این باور برسند که زندگیشان در کنار یکدیگر یک انتخاب شخصی خوب بوده است.

آیا زوج درمانی برای من و همسرم موثر خواهد بود؟
موفقیت یا شکست به این بستگی دارد که شما و همسرتان به تکنیک ها و تمرینات درمانی مخصوص زوجین توجه کنید یا خیر. اگر یکی یا هردو بابت ایده خود مسخره شوید و در طول جلسات درمانی بی حوصله و دور از محیط به نظر برسید، به احتمال زیاد درمان موثر نخواهد بود. هر دوی شما باید در یک مقطع، یا قبل از درمان یا در طی مراحل، درمان را بپذیرید.

علاوه بر این، هر دوی شما باید بخواهید که رفتارهای خود را تغییر داده و در طول جلسات خود به خوبی به درمانگرتان پاسخ دهید. همچنین حل مسئله به میزان زیادی به مشکلات زناشویی شما بستگی دارد. یافتن کمک در مراحل اولیه اختلاف نظر می تواند قوانین اساسی روابط شما را تعیین کند و از چندین مشکل جلوگیری کند. همچنین اگر مشغول ازدواج یا به فکر ازدواج هستید، انجام مشاوره قبل از ازدواج ایده خوبی است.

اگر همسرتان از رفتن به جلسه زوج درمانی امتناع می کند، می توانید برای حل مشکلات خود و یادگیری مکانیزم ها و راه حل های مقابله سالم با همسرتان، در یک جلسه درمانی حاضر شوید. برخی از تمرینات را در خانه امتحان کنید تا مسائل کم کم بهبود یابند. با هم شام بخورید یا فیلم ببینید. بنشینید و صحبت کنید. قبل از خواب سعی کنید در مورد هر مسئله ای صحبت کنید. با هم صادق باشید. به نیازهای یکدیگر اهمیت دهید و همسرتان را همسطح خود قرار دهید.

راه حل های جایگزین زوج درمانی
شاید شما و همسرتان مشغول مشاوره شوید اما 100٪ مطمئن نباشید که مشاوره برای شما مناسب است یا خیر. قبل از تصمیم گیری نهایی، چند گزینه جایگزین را امتحان کنید.

تعهد به “شب های مشخص شده”
بعضی اوقات آنقدر در زندگی گرفتار می شویم که فراموش می کنیم که برای خانواده و عزیزان خود وقت بگذاریم. برای خود و همسرتان زمانی را کنار بگذارید تا در کنار او لذت ببرید. این به معنای شام خوردن در بیرون از خانه یا رفتن به سینما و یا ماندن در خانه و نوازش کردن در مقابل تلویزیون است. تقویم خود را علامت گذاری کنید و این کار را مدام تکرار کنید.

رابطه جنسی بیشتری داشته باشید
عدم صمیمیت جسمی با همسرتان می تواند باعث شود هر دوی شما احساس استرس بیشتری داشته باشید و ارتباط کمتری با یکدیگر داشته باشید. مطالعات نشان داده اند که داشتن رابطه جنسی بیشتر با همسرتان می تواند زمینه را برای ایجاد ارتباط مثبت تر و همچنین افزایش خوشبختی ایجاد کند. همچنین شایان ذکر است که این امر می تواند منجر به افزایش حافظه و همچنین تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن شود.

استراحت کنید
اگر مسائل بین شما و همسرتان بیش از حد زیاد است، ممکن است نیاز به استراحت داشته باشید. اگرچه این اغلب آخرین راه حل است، اما ممکن است به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا در زندگی خود احساس خوشبختی می کنید یا نه. دوره استراحت شما محدود به زمان نیست، هرچند که معمولاً بین 1 – 3 ماه بهترین زمان برای استراحت ذهنی است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید