غربالگیری سه ماهه اول بارداری سونوگرافی NB و NT

آزمایشات غربالگری مجموعه ای از تست های خون و سونوگرافی است که به منظور بررسی سلامت جنین و غربالگری گروه های پرخطر از لحاظ بیماری های عفونی، سندروم داون و برخی دیگر از نقایص ژنتیکی و ناهنجاری های فیزیکی در ماه های مختلف بارداری انجام میشود.
غربالگری مرحله اول:
غربالگری مرحله اول ترکیبی از سونوگرافی جنین و آزمایش خون مادر در سه ماه اول بارداری است.

آزمایش غربالگری مرحله اول شامل موارد زیر است:
سونوگرافی جنین جهت بررسی NT: دراین سونوگرافی که بین هفته های 11_14 بارداری انجام میشود، میزان مایع پشت گردن جنین سنجیده میشود.

آزمایش خون مادر جهت بررسی پارامترهای آزمایشگاهی زیر: انجام آزمایش PAPP_P : پروتئینی است که در ماه های اول بارداری توسط جفت تولید میشود.
انجام آزمایش HCG Free : این هورمون از جفت در ماه های اولیه بارداری ترشح میشود و مقدار غیرطبیعی این هورمون می تواند با افزایش ریسک ناهنجاری های کروموزومی در جنین مرتبط باشد.

باانجام سونوگرافی به همراه آزمایشات ذکر شده غربالگری ناهنجاری های جنینی نظیر سندروم داون،تریزومی 18 و…
ممکن میشود.
چنانچه نتیجه آزمایش غربالگری سه ماهه اول غیرطبیعی باشد، انجام مشاوره ژنتیک توصیه میشود و علاوه بر آن تست های تکمیلی مانند cvs, آمنیوسنتز و Cell Free DNA, پیشنهاد میگردد.
غربالگری مرحله دوم: این غربالگری در سه ماهه دوم بارداری انجام میشود و شامل اندازه گیری چندین مارکر است که این مارکرها بیانگر درصد ریسک ابتلا جنین به ناهنجاری های کروموزومی و بیماری های مادرزادی است.
این غربالگری معمولا بین هفته های 20_15 بارداری انجام میشود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید