لیزر تراپی چیست؟ کاربرد، عوارض، فواید و انواع لیزر تراپی

لیزر تراپی یا لیزر درمانی نوعی روش درمانی غیر تهاجمی است که در آن از پرتوهای قوی با طول موج های خاص برای کاهش درد ناشی از آسیب دیدگی استفاده می شود. کلمه لیزر (LASER) مخفف عبارت انگلیسی (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) و به معنای “تقویت نور به روش گسیل القایی تابش” می باشد. در این مقاله از بخش پزشکی به شما می گوییم که استفاده از لیزر به پزشکان این امکان را می دهد که با تمرکز روی یک ناحیه کوچک و خاص، با دقت بیشتری عمل کنند و به بافت های سالم اطراف آسیب کمتری برسانند. اگر به جای استفاده از روش های درمانی سنتی و معمولی لیزر درمانی را انتخاب کنید، درد، تورم و جای زخم کمتری را نیز تجربه می کنید؛ اما باید بدانید که معمولا لیزر درمانی به چندین جلسه متوالی نیاز دارد و جزو روش های درمانی گران قیمت هم محسوب می شود.

انواع لیزر تراپی
معمولا لیزر درمانی به یکی از سه روش زیر انجام می شود:

لیزر درمانی سرد یا لیزر درمانی کم توان (LLLT)
لیزر درمانی پر توان (HPLT)

لیزر تراپی سرد (LLLT) چیست؟
در روش لیزر درمانی کم توان از اشعه مادون قرمز و همینطور اشعه های نزدیک به قرمز برای ترمیم بافت نرم و تسکین درد حاد و مزمن در منظقه آسیب دیده یا زخم شده استفاده می شود. وقتی پرتوهایی با طول موج های مختلف روی یک ناحیه خاص از بدن متمرکز می شوند، سلول های آن ناحیه شروع به تغییرات فیزیولوژیکی می کنند. به این فرایند اصطلاحا “فوتو بیو مدولاسیون“ گفته می شود.

از آنجایی که میزان پرتوهای استفاده شده در این روش به اندازه ای نیست که باعث گرم شدن بافت ناحیه مورد نظر شوند، این نوع لیزر درمانی به لیزر درمانی سرد معروف است. در واقع میزان پرتوهایی که در این روش استفاده می شود در مقایسه با لیزر درمانی برای از بین بردن تومورها و بافت های انعقادی بسیار کمتر است.

لیزرهای جراحی و همینطور لیزرهایی که برای زیبایی بافت های بدن استفاده می شوند باعث ایجاد گرما در ناحیه اعمال شده می شوند و بنابراین در دسته لیزر درمانی سرد قرار نمی گیرند. لیزر درمانی سرد با نام های دیگری هم شناخته می شود که عبارتند از:

لیزر درمانی با سطح پایین (LLLT)
لیزر درمانی کم توان (LPLT)
لیزر درمانی ملایم بیو استیمولیشن
فتوبیومودولیشن (photobiomodulation)
بیشتر بخوانید: فواید لیزر تراپی برای افراد دیابتی

لیزر تراپی سرد یا کم توان چطور عمل می کند؟
طی این روش، طول موج ها و خروجی های مختلف نور با شدت و میزان کم مستقیما روی یک منطقه از بدن بیمار اعمال می شوند. سپس بافت بدن این پرتوها را به خودش جذب می کند. نور قرمز و مادون قرمز در این مناطق باعث ایجاد واکنش می شوند و سلول های آسیب دیده ناحیه با واکنش فیزیولوژیکی به آن پاسخ می دهند و عمل بازسازی و احیای بافت انجام می گیرد.

معمولا بافت های سطحی با پرتوهایی با طول موج 600 تا 700 نانومتر درمان می شوند و برای نفوذ بیشتر و عمیق تر به داخل بافت از طول موج بین 780 تا 950 نانومتر استفاده می شود.

با اینکه حین انجام لیزر تراپی سرد دستگاه لیزر را روی پوستتان احساس می کنید، اما این روش کاملا غیر تهاجمی و بدون درد است. علاوه بر این، در طول درمان هیچ گونه صدا، لرزش و یا گرمایی هم در پوست ایجاد نمی شود. معمولا هر جلسه درمان لیزر تراپی سرد چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

لیزر تراپی سرد در چه مواردی استفاده می شود؟
پزشکان، دندانپزشک ها، فیزیوتراپیست ها و سایر متخصصان از لیزر درمانی برای اهداف مختلفی استفاده می کنند. عمده ترین کاربرد لیزر درمانی ترمیم بافت ها و از بین بردن درد و التهاب است. به طور کلی از لیزر درمانی سرد در موارد زیر استفاده می شود:

درمان صدمات مختصر و جزئی و رگ به رگ شدن بافت ها
اکثر اوقات در فیزیوتراپی و پزشکی ورزشی برای درمان صدمات و جراحات جزئی و رگ به رگ شدن بافت هایی مثل موارد زیر از لیزر درمانی سرد استفاده می شود:

رگ به رگ شدن رباط
کشیدگی عضلات
التهاب تاندون
بورسیت
بیماری آرنج تنیس بازان
گردن درد
کمر درد
زانو درد
درد همراه با اسپاسم و گرفتگی عضلانی
علاوه بر این می توان از روش لیزر درمانی سرد برای کاهش تورم و تسریع روند بهبودی و درمان مفاصل و بافت نرم آسیب دیده نیز استفاده کرد.

درمان التهاب با لیزر تراپی سرد
معمولا دندانپزشکان از لیزر درمانی سرد برای درمان بافت های ملتهب داخل دهان و همچنین درمان و بهبود زخم های دهانی استفاده می کنند. علاوه بر این، از این روش می توان برای درمان التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید (RA) و سایر بیماری های مزمن خود ایمنی نیز استفاده کرد.

درمان درد
در کلینیک های درمان درد برای کمک به بهبود حال بیماران مبتلا به دردهای حاد یا مزمن ناشی از بیماری هایی مثل فیبرومیالژیا و سندروم تونل کارپ از روش لیزر درمانی سرد استفاده می شود.

جوانسازی پوست با لیزر تراپی سرد
برای تحریک و جوانسازی پوست می توان از لیزر تراپی سرد استفاده کرد. معمولا متخصصان پوست از این روش برای درمان مشکلات و بیماری های مختلف پوستی از جمله موارد زیر استفاده می کنند:

آکنه و جای آکنه
سوختگی
ویتیلیگو
ادم یا تورم پوست
درماتیت و بثورات پوستی
التیام و بهبود زخم ها
علاوه بر موارد گفته شده، از لیزر تراپی سرد می توان برای درمان مشکلات مربوط به بهبود زخم ها مثل زخم های دیابتی استفاده کرد.

سرد می توان برای درمان مشکلات مربوط به بهبود زخم ها مثل زخم های دیابتی استفاده کرد.

طب سوزنی و لیزر تراپی سرد
متخصصان طب سوزنی می توانند به مراجعه کنندگانی که نمی خواهند از سوزن استفاده کنند لیزر درمانی سرد را به عنوان یک جایگزین مناسب پیشنهاد بدهند. پرتوهای کم قدرت و کم توان می توانند درست مثل سوزن های طب سوزنی نقاط مورد نظر بدن را تحریک کنند؛ با این تفاوت که در این روش پوست بدن هم سوراخ نمی شود.

درمان ریزش مو با لیزر درمانی سرد
یکی از روش های درمان ریزش مو و طاسی استفاده از لیزر تراپی سرد یا کم توان است. پرتوهای لیزر روی فولیکول های مو اثر می گذارند و باعث تحریک و افزایش رشدشان می شوند.

سایر موارد استفاده از لیزر درمانی سرد
پتانسیل کاربردها و استفاده های جدید از لیزر درمانی سرد بی حد و حصر و نامحدود است. محققان در حال بررسی و مطالعه روی استفاده از لیزردرمانی سرد برای درمان انواع و اقسام بیماری های مختلف هستند که از این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب دیدگی مغزی (TBI)
آسیب های نخاعی
آلزایمر
پارکینسون

آیا انجام لیزر تراپی سرد بی خطر است؟
در حال حاضر استفاده از لیزر درمانی سرد در طب سنتی و همچنین به عنوان یک روش درمانی مکمل و جایگزین رو به رشد و افزایش است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) نیز این روش را تایید کرده است.

اگر این کار تحت نظر پزشک متخصص این کار انجام شود کاملا ایمن تلقی می شود. از طرف دیگر نکته مثبت این روش غیر تهاجمی و بدون درد بودن آن است. ضمن اینکه لیزر درمانی سرد به دارو و یا آماده سازی خاصی هم نیاز ندارد.

نکته مهم این است که نباید از لیزر درمانی سرد برای درمان سرطان و ضایعات سرطانی استفاده کرد. علاوه بر این نباید از این روش برای درمان مشکلات تیروئید و چشم در خانه استفاده کرد. از آنجایی که هنوز تاثیر لیزر درمانی سرد روی جنین کاملا مشخص نشده، توصیه می شود که زنان باردار از این روش استفاده نکنند.

یکی از اشکالات وارد شده به لیزر تراپی سرد این است که این روش به زمان نیاز دارد. با اینکه هر جلسه درمانی فقط چند دقیقه زمان نیاز دارد اما ممکن است یک ماه طول بکشد تا اثربخشی آن کاملا مشخص شود. علاوه بر این لیزر درمانی سرد تحت پوشش بیمه هم قرار ندارد.

آیا می توان از لیزر تراپی سرد در خانه استفاده کرد؟
بله. دستگاه های لیزر درمانی سرد برای استفاده در خانه در دسترس قرار دارند؛ اما قبل از خرید آن باید چند نکته را در نظر داشته باشید. اول اینکه بازدهی این دستگاه ها با هم مختلف است و برخی از آنها ممکن است به اندازه ای که تولید کنندگانشان ادعا می کنند کارایی و بازدهی نداشته باشند. دوم اینکه تبلیغات متفاوت و زیادی درباره این نوع دستگاه ها می شود. تولید کنندگان ادعا می کنند که از دستگاه های لیزر درمانی سرد می توان برای کاهش وزن، ترک سیگار یا افزایش رشد موها استفاده کرد. یا برخی دیگر مدعی می شوند که این دستگاه ها مشکلات و بیماری هایی مثل میگرن، فشار خون بالا یا چین و چروک ها را هم برطرف و درمان می کنند. بعضی از این ادعاها غیر قابل اثبات هستند بنابراین قبل از خرید حتما تمام جوانب را در نظر بگیرید و صحت و سقم مساله را کاملا بررسی کنید.

 لیزر درمانی پر توان (HPLT) چیست؟
HPLT یا لیزر درمانی پر توان نوعی روش درمانی با استفاده از لیزر است که اغلب برای درمان صدمات اسکلتی عضلانی و کاهش درد بیمارانی که درد زیادی را تحمل می کنند استفاده می شود. افرادی که در تصادفات اتومبیل دچار سانحه و مجروحیت شده اند و همینطور کسانی که در ناحیه شانه، گردن و زانو دچار مصدومیت هستند می توانند از این روش درمانی برای کاهش درد و ناراحتی شان استفاده کنند. علاوه بر این، لیزر درمانی پر توان برای کاهش درد ناشی از صدمات ورزشی، آسیب دیدگی های فشاری مکرر و سایر شرایط مشابه مفید است.

قدرت بالا و موج مناسب در این روش درمانی، امکان نفوذ عمیق در بافت ها را فراهم می کند و به این ترتیب روشی کاملا موثر و غیر اعتیاد آور برای تسکین و از بین بردن درد برای بیماران فراهم می سازد.

لیزر تراپی پر توان چطور عمل می کند؟
این روش گردش خون را در ناحیه آسیب دیده افزایش می دهد و با بهبود روند اکسیژن رسانی باعث اثر بخشی می شود. فوتون های نوری فعالیت های متابولیک درون سلولی را افزایش می دهند و از روند بهبودی بافت آسیب دیده پشتیبانی می کنند. از آنجایی که در این روش خونرسانی افزایش می یابد، مواد مغذی بیشتری نیز به سلول ها منتقل می شود و مواد زائد سریعتر و بیشتر از بدن خارج می شوند. این مساله باعث کاهش التهاب و تورم، توقف اسپاسم عضلانی و از بین رفتن گرفتگی و درد می شود. لیزر تراپی پر توان جزو روش های درمانی بدون استفاده از داروهای مخدر، غیر اعتیاد آور و بدون درد است و در اکثر موارد نیز عارضه جانبی خاصی ایجاد نمی کند.

لیزر درمانی پرتوان در چه مواردی استفاده می شود؟
درمان صدمات ورزشی
صدمات و آسیب های ورزشی یکی از رایج ترین اتفاقیست که برای هر ورزشکاری پیش می آید. این صدمات شامل کشیدگی عضلات و رباط ها، پارگی و یا رگ به رگ شدن اندام های مختلف است. بررسی های اخیر انجام شده روی 294 بیمار تحت درمان با لیزر درمانی پر توان نشان دهنده نتایج بسیار عالی و مثبت این نوع روش درمانی بوده است.

درمان نقاط ماشه ای عضلانی
تریگر پوینت ها یا نقاط ماشه ای عضلانی یکی از شایع ترین علل بروز درد در افراد مختلف هستند. با اینکه این نقاط ساده به نظر می رسند، اما می توانند دردهای شدید و حادی ایجاد کنند. استفاده از لیزر درمانی پر توان گزینه ای سریع، پایدار و بدون درد برای برطرف کردن این عارضه محسوب می شود. اثر فوتو مکانیکی لیزر تراپی پر توان باعث تسکین درد می شود و گرمای حاصله از آن نیز تریگر پوینت ها را باز می کند و درد را از بین می برد.

درمان پیچ خوردگی مچ پا با لیزر درمانی پرتوان
پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن مچ پا مشکل شایعیست و برای خیلی ها اتفاق می افتد. کشیدگی و پیچ خوردن بیش از حد مچ پا با درد و تورم شدیدی همراه است و معمولا به بیمار توصیه می شود که تا زمان بهبودی کامل استراحت کند، از کمپرس سرد استفاده کند و ورزش های مخصوص برای درمان را دنبال کند. لیزر تراپی پر توان نیاز به استراحت طولانی مدت را کاهش می دهد و در عین حال درد را هم کم می کند و مانع از افزایش تورم می شود. علاوه بر این لیزر درمانی با شدت بالا از طریق کاهش غلظت واسطه های التهابی، التهابات ایجاد شده در مچ پا را نیز درمان می کند.

فتق دیسک
بیشتر افراد مبتلا به کمردرد از ناحیه دیسک های کمر با مشکل مواجهند و درد شدیدی را تحمل می کنند. گزینه های درمانی پیش رو برای حل این مشکل شامل مواردی مثل درمان های رفتاری، حمایت و پشتیبانی از کمر و فیزیوتراپی است که معمولا چالش برانگیز محسوب می شوند. در مقایسه با این درمان ها، لیزر درمانی پر توان روشی سریع و بدون درد محسوب می شود که حتی می توان گفت در برخی موارد نسبت به روش های دیگر ارزان قیمت تر و مقرون به صرفه تر است.

گردن درد و لیزر درمانی
گردن درد نیز یکی از دردهای بسیار شایع است که بر اثر علل و عوامل مختلفی ایجاد می شود. پرتوهای تابیده شده در لیزر تراپی پر توان که از شانه وارد می شوند با نفوذ عمیق به پوست، مهره ها و رباط های گردن به طور سریع و موثری درد را از بین می برند. این پرتوها با مسدود کردن پایانه های عصبی، افزایش خونرسانی یه ناحیه تحت درمان و سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن درد را تسکین می دهند.

ورم مفاصل دژنراتیو
آرتریت یا ورم مفاصل زانو یکی دیگر از بیماریهاییست که با لیزر درمانی پر توان به خوبی می توان آن را درمان کرد. تحقیقات نشان می دهند که این روش درمانی تا 63 درصد درد را در بیمار کاهش می دهد. علاوه بر این ثابت شده است که لیزر تراپی التهابات را برطرف می کند و اثرات فوتوشیمیایی و فوتو مکانیکی بافت های عمیق را افزایش می دهد. این مساله منجر به افزایش جریان خون، نفوذ پذیری عروق و سوخت و ساز سلول ها می شود و اثر تسکین دهنده دارد.

سایر موارد استفاده از لیزر درمانی پر توان عبارتند از:

تاندینوپاتی
التهاب غلاف کف پایی
سندرم تونل کارپال
بیماری آرنج تنیس بازها
کشیدگی عضلات
آسیب های مکرر ناشی از فشار
نرمی کشکک زانو (کندرومالاسی پاتلا)
فلج عصب صورت (فلج بل)
آرتریت روماتوئید یا استئوآرتریت
شانه درد، کمردرد و زانو درد
صدمات و آسیب های شغلی
رگ به رگ شدن رباط
همچنین می توان از لیزر درمانی گرم یا پر توان برای درمان بیماری های مشابه با موارد گفته شده نیز استفاده کرد. اما به خاطر داشته باشید که قبل از هر اقدامی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

حالت های مختلف لیزر تراپی پر توان
لیزر تراپی پر توان یا با شدت بالا به دو صورت پالسی و مداوم انجام می شود. در حالت پالسی، نشانگر دستگاه لیزر با فرکانس بسیار بالا و پشت سر هم روشن و خاموش می شود و به عنوان یک روش ضد درد مور استفاده قرار می گیرد. روش تابش مداوم نیز روشیست که در آن پرتوی لیزر به صورت بی وقفه و مداوم روی محل مورد نظر اعمال می شود. از این روش معمولا برای افزایش تحریکات بیولوژیکی، درمان و ریکاوری بیمار استفاده می شود.

مزایای استفاده از لیزر تراپی
کاهش درد
اگر درد مزمن باعث اختلال در زندگی روزمره فرد می توان از لیزر درمانی استفاده کرد. در این روش طول موج های نوری به عمق پوست وارد می شوند و درد را کاهش می دهند. لیزر تراپی می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای ضد درد باشد.

ترمیم بافت و تسریع رشد سلول ها
لیزر درمانی طوری عمل می کند که واکنش درمانی طبیعی بدن تحریک شود و در نتیجه روند بهبودی تسریع پیدا کند. این روش نه تنها باعث کاهش التهاب می شود بلکه خونرسانی به ناحیه مورد نظر را نیز افزایش می دهد و باعث می شود انرژی و مواد مغذی بیشتری به سلول ها برسد.

افزایش عملکرد سیستم عصبی
اگر اعصاب بدن سالم باشند، سیگنال های درد به درستی به مغز فرستاده می شوند؛ در نتیجه شما از وجود بیماری آگاه می شوید. اما اگر این اعصاب بنا به هر دلیلی مثل ابتلا به دیابت، قطع عضو و یا سایر بیماری ها آسیب ببیند بیمار به درد مزمن یا بی حسی دچار می شود. تحقیقات نشان داده اند که لیزر تراپی پرتوان باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی می شود و کیفیت زندگی بیمار را افزایش می دهد.

تسریع روند بهبودی زخم ها
بدترین گزینه ای که می توان برای کاهش درد  و زخم ناشی از جراحی استفاده کرد یک روش تهاجمی است که فقط باعث افزایش درد می شود. از آنجایی که لیزر درمانی روشی کاملا غیر تهاجمی محسوب می شود بافت اسکار یا جای زخم ایجاد نمی کند و از این لحاظ از بسیاری از روش های دیگر بهتر و مفیدتر است. علاوه بر این، لیزر تراپی اعتیاد آور نیست و جایگزین بسیار مناسبی برای داروهای مسکن و مخدر محسوب می شود.

از بین بردن جای زخم ها
لیزر درمانی جریان خون را در اطراف محل آسیب دیده یا جراحی شده افزایش می دهد. با افزایش خونرسانی به این ناحیه، انرژی و مواد مغذی بیشتری هم به سلول ها می رسد و جای زخم ناشی از آسیب دیدگی درمان می شود.

تنظیم سیستم ایمنی بدن
التهاب اولین واکنش و پاسخ سیستم ایمنی بدن به آسیب و عفونت است. با اینکه این واکنش برای درمان عفونت و آسیب دیدگی مفید است اما در صورت طولانی شدن برای بیمار مشکلاتی ایجاد می کند. التهاب مزمن و طولانی مدت فشار بیشتری روی عضو آسیب دیده وارد می کند و حتی ممکن است باعث بروز بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و یا حتی افسردگی شود. بررسی ها نشان می دهند که لیزر درمانی در کاهش التهابات و تنظیم سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است.

تحریک عضلات
لیزرهای پزشکی استفاده شده در لیزر تراپی قادرند به اعماق پوست نفوذ و عضلات را تحریک کنند. بیمارانی که دچار دردهای مزمن کمر یا سایر دردهای اسکلتی عضلانی هستند می توانند از لیزر درمانی نتیجه مطلوبی بگیرند. این دردها اغلب ناشی از حوادت رانندگی، سقوط یا به کار گیری بیش از حد عضلات است.

بهبود فعالیت عروقی
التهاب مزمن باعث افزایش پلاک در رگ های خونی می شود و همین مساله به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. همانطور که قبلا اشاره شد لیزر درمانی به کاهش التهابات بدن کمک می کند؛ در نتیجه می تواند فعالیت سیستم عروقی را بهبود ببخشد.

سایر مزایای استفاده از لیزر تراپی عبارتند از:

جایگزین مناسب برای روش های جراحی
درمان سریع و زود بازده
موثر در درمان بیماری ها و شرایط سخت
درمان غیر تهاجمی آسان
روش اثبات شده و مطمئن علمی

 چه کسانی نباید لیزر تراپی انجام بدهند؟
در موارد زیر نباید از لیزر درمانی استفاده کرد:

بارداری
با اینکه هنوز مطالعات مستند و مطمئنی درباره اثرات منفی لیزر درمانی روی جنین وجود ندارد، اما توصیه می شود که خانم های باردار از این روش روی ناحیه شکم استفاده نکنند. به نظر نمی رسد که لیزر درمانی در مناطقی دور از شکم و رحم آسیبی به جنین وارد کند، اما با این حال بهتر است همه احتیاط های لازم در این خصوص انجام شوند و در صورت امکان از روش مطمئن دیگری برای درمان استفاده شود.

صرع
نور مرئی تابیده شده در محدود 5 تا 10 هرتز باعث بروز تشنج در بیماران مبتلا به صرع می شود. با این حال پرتوهای استفاده شده در لیزر درمانی به ندرت مرئی و قابل مشاهده هستند. بررسی ها نشان می دهند که بیماران مبتلا به صرع فقط قادر به تحمل پرتوهایی با فرکانس پایین تر از 800 هرتز هستند.

بیماری های غده تیروئید
با اینکه برخی تحقیقات نشان می دهند که لیزر درمانی نتیجه مثبتی روی درمان بیماری های تیروئید دارد، اما از آنجایی که غده تیروئید نسبت به نور و اشعه لیزر حساس است بهتر است تا زمانی که تحقیقات و بررسی ها در این زمینه کامل نشده از درمان مشکلات مربوط به غده تیروئید با لیزر تراپی خودداری کنید.

بیشتر بدانید: لیزر تراپی تمامی شبکیه

اختلالات انعقادی
بررسی ها نشان می دهند که لیزر درمانی مکانسیم های انعقادی خون را تحت تاثیر قرار می دهد اما هنوز کاملا مشخص نیست که این تاثیر چطور انجام می شود.

کودکان
نگرانی های خاصی در مورد رشد صفحات استخوانی کودکانی که تحت لیزر درمانی قرار می گیرد وجود دارد. با اینکه هنوز نمی توان با قطعیت اعلام کرد که لیزر درمانی برای کودکان ممنوع است اما میزان پرتوهای مورد استفاده در این روش حتما باید با وزن کودک و شرایط سلامتی او مطابقت داده شود.

سرطان
اگر قرار است برای کاهش درد ناشی از سرطان از لیزر درمانی استفاده شود این کار فقط باید تحت نظر متخصص صورت بگیرد.

بیماران تحت پرتو درمانی
بیمارانی که تحت درمان با روش پرتو درمانی هستند نباید از لیزر درمانی حتی با پرتوی پایین و ضعیف استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهند که استفاده همزمان از این دو روش درمانی در سیستم ایمنی و گردش خون اختلال ایجاد می کند و باعث بروز مشکلاتی برای بیمار می شود.

خالکوبی وتتو
خالکوبی به خودی خود با لیزر درمانی منافاتی ندارد اما ممکن است در جریان لیزر درمانی رنگدانه های خالکوبی نور لیزر را به خودشان جذب کنند و باعث ایجاد گرما و درد در ناحیه مورد نظر شوند. بنابراین توصیه می شود که درمان با رعایت فاصله از پوست بیمار شروع و بعد کم کم لیزر به پوست نزدیکتر شود.

سوالات رایج درباره لیزر تراپی
لیزر تراپی چه عوارضی دارد؟
متخصصان و پزشکان مختلف در سراسر جهان سالهاست که از لیزر درمانی به عنوان یکی از کم عارضه ترین و موثرترین روش ها استفاده می کنند. در واقع تحقیقات نشان می دهند که احتمال بروز عارضه جانبی بعد از لیزر درمانی بسیار کم است و می توان گفت که این روش هیچ عارضه جانبی خاص و مهمی ندارد. بلافاصله بعد از انجام لیزر درمانی پر توان، پوست بیمار قرمز می شود که بعد از چند ساعت این قرمزی هم از بین می رود. مثل همه روش های درمانی جسمی، لیزر تراپی هم ممکن است به طور موقت باعث بروز اختلالاتی در فرد شود که آن هم بعد از گذشت چند ساعت برطرف می شود.

آیا می توان از لیزر درمانی در کنار سایر روش های درمانی استفاده کرد؟
بله. از لیزر درمانی می توان در کنار روش هایی مثل فیزیوتراپی، طب سوزنی و ماساژ درمانی استفاده کرد.

لیزر تراپی به چند جلسه نیاز دارد؟
تعداد جلسات درمانی مستقیما بستگی به نوع مشکل بیمار دارد و برای هر کسی متفاوت است. در صورتی که مشکل بیمار حاد باشد 1 تا 6 جلسه درمان می تواند به کاهش درد او کمک کند اما اگر این مشکل مزمن بود احتمالا 10 تا 15 جلسه درمان نیاز است.

چقدر طول می کشد تا نتایج لیزر درمانی ظاهر شوند؟
ممکن است بعد از گذراندن اولین جلسه لیزر درمانی تان متوجه نتایج آن بشوید. معمولا بعد از 3 یا 5 جلسه لیزر درمانی، درد به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.

آیا لیزر تراپی با خطر خاصی همراه است؟
لیزر تراپی جزو روش های کم خطر یا بی خطر محسوب می شود. با این حال برای حفظ ایمنی بیمار حتما باید اقدامات احتیاطی خاصی انجام شوند. پرتوهای استفاده شده در این روش برای چشم مضرند؛ حتی اگر چشم ها بسته باشند. بنابراین هم بیمار و هم پزشک باید برای جلوگیری از آسیب های چشمی از عینک های محافظ مخصوص استفاده کنند. از آنجایی که در لیزر درمانی پر توان از پرتوهای قوی استفاده می شود، در طول درمان پزشک باید به طور مداوم احساسات بیمار را جویا شود و مطابق با وضعیت او پیش برود.

هر چند وقت یکبار باید لیزر تراپی را انجام داد؟
تعداد جلسات نرمال و معمول برای لیزر تراپی 2 تا 5 جلسه در هفته است. با این حال پزشک بر اساس نوع مشکل بیمار می تواند این جلسات را طوری تنظیم کند که بیشترین اثر را داشته باشند.

آیا لیزر درمانی پرتوان می تواند باعث سوختگی پوست شود؟
احتمال بروز این اتفاق بسیار کم است چون این دستگاه لیزر درمانی به طور مداوم و پویا روی قسمت های مختلف پوست حرکت می کند و فقط روی یک منطقه متمرکز نمی شود. اگر از حالت پالسی برای تسکین درد استفاده شود، بیمار روی پوستش فقط کمی گرما و حرارت احساس می کند. در حالت مداوم نیز تنظیمات دستگاه طوری برنامه ریزی می شوند که کمترین احتمال آسیب و خطر را به همراه داشته باشند. علاوه بر این پزشکان و متخصصان لیزر تراپی آموزش های لازم در این زمینه را کسب کرده اند و به خوبی می توانند جلوی بروز صدمات را بگیرند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید