درد شکم در دوران بارداری

بسیاری از زنان در طول هفته های اول بارداری درد هایی را در ناحیه تحتانی شکم تجربه می کنند. دلایل بسیاری برای بروز این درد وجود دارند. برای برخی از زنان درد شکم گاه گاه و یا به صورت پراکنده در طول بارداری بروز میکند و مشابه گرفتگی های قاعدگی است که میتواند به سادگی نشانه آماده شدن رحم شما برای حمل جنین در طول نه ماه آینده بارداری باشد. برای اطلاعات بیشتر از در زمینه درد شکم در بارداری با مجله سلامتی راستینه همراه شوید.

درد در ناحیه شکمی

شکم درد همراه با سایر نشانه ها، از جمله تب و لرز، لکه بینی یا خونریزی در دوارن بارداری ممکن است نشانه رخ دادن مشکلی جدی تر باشد. بسیاری از زنان حملات درد گاه گاهی در ناحیه تحتانی شکم در دوران بارداری تجربه می کنند. در حالی که ترس از درد در ناحیه شکم در دوران بارداری معمولا طبیعی است و این درد یک وضعیت بی ضرر است، گاهی اوقات میتواند نشان دهنده یک مشکل جدی تر باشد، بنابراین در صورت داشتن هرگونه نگرانی در خصوص درد شکمی در دوران بارداری، مشورت با پزشک یا ماما حائز اهمیت است.

ارزیابی درد شکم در دوران بارداری شبیه به ارزیابی درد معده در زمان غیر باردار است، اما این ارزیابی چالش های بیشتری دارد. به عنوان مثال، پزشک شما باید تغییرات طبیعی که به طور خاص در بارداری رخ میدهند و می توانند موجب درد شکم شوند، را در نظر بگیرد و در عین حال همیشه سلامت کودک و سن حاملگی شما را به خاطر داشته باشد.

 

درد شکم در دوران بارداری شکایت شایع زنان باردار است و می تواند به خاطر برخی تغییرات طبیعی بارداری، مانند بزرگ شدن رحم، موقعیت و یا حرکت کودک، انقباضات براکستون-هیکس (مانند انقباضات زایمان)، و پشتیبانی رباط ها برای رحم که رباط های گِرد رحمی نامیده میشوند (درد رباط گرد) باشد. رباط هایی که رحم را در موقعیت مناسب قرار میدهند نیز می توانند به خاطر بزرگ شدن رحم کشیده شوند و باعث درد ناگهانی و شدید در قسمت تحتانی شکم شوند. این درد، درد رباط گرد رحمی نامیده میشود.

درد شکمی که به طور ناگهانی، مداوم و شدید، رخ دهد و با مشکلات دیگر مانند تهوع، استفراغ، خونریزی واژینال، یا انقباض همراه باشد نشان می دهد درد به علت تغییرات طبیعی دوران بارداری نیست، بلکه به دلیل برخی مشکلات دیگر است. تغییرات طبیعی در دوران بارداری که موجب درد شکمی میشوند

رحم همان طور که به سمت لگن رشد میکند فشاری به کمر و شکم وارد میکند و درد ایجاد می کند. رحم بزرگ شده نیز ممکن است حالب را تحت فشار قرار دهد (لوله بین مثانه و کلیه) و عبور ادرار در حالب را دشوار سازد و باعث درد متناوب و شدید در ناحیه شکم شود. این درد می تواند مشابه دردی باشد که هنگام عبور سنگ کلیه، یا عفونت مثانه رخ میدهد.

علاوه بر این، تغییرات هورمونی در طول بارداری می تواند اسفنکتر پایینی مری (رفلاکس مری) که باعث بروز علائم سوء هاضمه و بدگواری میشود، را کاهش دهد.

افزایش طبیعی پروژسترون در دوران بارداری می تواند بر بسیاری از اندام ها تاثیرگذار باشد. پروژسترون حرکت دودی روده را کاهش می دهد و یبوست و درد ایجاد میکند. کیسه صفرا نیز تحت تاثیر افزایش هورمون های بارداری قرار میگیرد. کیسه صفرا با افزایش هورمون های بارداری، نمیتواند آنزیم های گوارشی را به درستی ترشح کند، در نتیجه سرعت عملکرد کیسه صفرا کاهش می یابد و این مسئله می تواند دردی مشابه درد همراه با سنگ های صفراوی ایجاد کند.

تمام این ها فقط تعداد کمی از تغییرات طبیعی بارداری هستند که می توانند به دردهای شکمی منجر شوند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید