از کاربردهای شنبلیله چه می دانید؟ خواص شنبلیله

فواید سلامتی شنبلیله عبارتنداز: رفع کم خونی، از دست دادن اشتها، تب، شوره سر، اختلالات معده، بیماری های خلقی، اختلالات تنفسی، زخم دهان، گلودرد، دیابت، سرگیجه، زخم، و بی خوابی. شنبلیله در شیردهی مفید است و به بهبود هضم کمک میکند، همچنین در مراقبت از مو کاربردهای مختلف دارد. افزون بر این نشان داده شده است که برای کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب، در عین حال تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از بدن در مقابل آنفولانزا و عفونت های مختلف مفید است.

شنبلیله چیست؟

شنبلیله یک گیاه یک ساله است که در بسیاری از نقاط جهان به عنوان methi شناخته می شود. این سبزی بومی خاورمیانه و خاور نزدیک است و به طور گسترده ای در شبه قاره هند استفاده می شود. شنبلیله برگ های کوچکی دارد که می تواند خشک شود. حتی شواهدی وجود دارند که مصری های باستان فواید شنبلیله را درک کرده اند، زیرا دانه های آن در مقبره ها، به ویژه توتنخآمن یافت شده اند.
این گیاه در سراسر جهان رشد می کند، اما به طور عمده در هند کشت و مصرف می شود. شنبلیله گیاهی جالب است زیرا می تواند برای سه هدف مشخص استفاده شود. برگ ها می توانند خشک شوند و به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار گیرند، دانه ها می توانند به یک ادویه تبدیل شوند و خود گیاه را می توان به عنوان سبزی مانند جوانه ها و میکروگلندها استفاده کرد. این مسئله باعث می شود که شنبلیله بسیار مهم باشد زیرا ویژگی های خوب در تمامی قسمت های این گیاه وجود دارد که می تواند سلامت شما را بهبود بخشد!
بسیاری از فواید سلامتی شنبلیله به علت وجود ساپونین و فیبر در آن است. همچنین برای درمان های گیاهی استفاده می شود. دانه های آن حاوی یک ماده چسبنده موسوم به موکلیاژ هستند و هنگام مخلوط شدن با آب، موکلیاژ باز میشود و به یک ضماد ژله ای برای بافت های متورم تبدیل می شود.
شنبلیله عضوی از خانواده لوبیا است و نام علمی آن Fabaceae می باشد. این فواید سلامتی به دلیل مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این گیاه قدرتمند هستند.

حقایق و فواید سلامتی شنبلیله

شنبلیله حاوی انواع مختلف مواد مغذی شامل آهن، منیزیم، منگنز و مس، ویتامین B6، پروتئین و فیبر است. شنبلیله همچنین حاوی شماری از مواد مغذی قدرتمند مانند کولین، ترایونلین، یاموژنین، گیتوژنین، دیئوزنژین، تیگوژنین و نوتیدوگن ها است.

فواید سلامتی شنبلیله به صورت مفصل در زیر توضیح داده شده است.

مناسب برای مادران شیرده
طبیبان سنتی طب آیورودای هندوستان عصاره شنبلیله را برای مادران شیرده تجویز می کنند. این مزیت به دلیل وجود دیوسژنین در آن است. شنبلیله می تواند به افزایش مقدار تولید شیر مادران کمک کند، و محتوای منیزیم و ویتامین آن نیز به بهبود کیفیت شیر کمک می کند تا نوزاد را سالم نگه دارد.

کاهش ناراحتی های قاعدگی
شنبلیله به عنوان یک ماده قوی که روند قاعدگی را تسهیل می کند و علائم مرتبط با آن را کاهش میدهد، در نظر گرفته می شود. این گیاه قاعدگی آور است، به این معنی که می تواند موانع روند قاعدگی را باز کند تا فرایندهای زنانه به راحتی کار کنند.

به حداقل رساندن علائم یائسگی
شنبلیله حاوی مواد شیمیایی دیوسگنین و ایزوفلاون استروژنی است که شبیه به هورمون جنسی زنانه یعنی استروژن است. از دست دادن استروژن باعث علائم یائسگی می شود. بنابراین، خوردن آن کمک می کند تا علائم یائسگی مانند تغییرات خلقی، افسردگی، گرفتگی و دردهای ناگهانی غیر عادی کاهش یابند. همچنین به تنظیم شماری از هورمون های دیگر نیز کمک میکند، همچنین به بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن نیز کمک میکند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید