کالری خرما چقدر است؟

میوه درخت نخل یا همان خرما هزاران سال است که در خاورمیانه پرورش و مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرما به عنوان منبع غنی قند و انرژی شناخته می‌شود و همچنین منبع خوبی برای مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم است.

اطلاعات غذایی خرما

یک عدد خرمای دگلت نور با وزن تقریبی ۷٫۱ گرم شامل ۲۰ کالری، ۵٫۳۳ گرم کربوهیدرات و مقدار بسیار کمی چربی است. این مقادیر در یک عدد خرمای مدجول با وزن تقریبی ۲۴ گرم بسیار بیشتر است. یک عدد خرمای مدجول دارای ۶۶ کالری و ۱۸گرم کربوهیدرات است که این مقدار تقریبا سه برابر و نیم بیشتر از خرمای دگلت نور است.
همچنین خرمای مدجول ۳۲ درصد از قند مورد نیاز روزانه را فراهم می‌کند، در حالی که خرمای دگلت نور تنها ۴٫۵ گرم قند دارد. مصرف ۳ عدد خرمای مدجول که تقریبا برابر با ۲۰۰ کالری می‌شود، می‌تواند ۹۶ درصد از نیاز روزانه قند و ۱۹ درصد نیاز روزانه فیبر را برطرف کند. رژیم غذایی سرشار از فیبر باعث طولانی‌تر شدن عمر می‌شود و به کنترل قند خون و یبوست کمک می‌کند.
یک عدد خرما همچنین دارای مواد معدنی همچون کلسیم، آهن و زینک است. یکی دیگر از ارزش‌های غذایی خرما وجود مقادیر زیاد پتاسیم است. به طور متوسط در هر سه عدد خرمای مدجول ۵۰۲٫۵ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد. مقدار کم پتاسیم در بدن می‌تواند منجر به فلج شدن عضلات و ضربان قلب نامنظم شود که بسیار خطرناک است و ممکن است باعث مرگ شود.
خرما همچنین سرشار از منیزیم است. منیزیم یک ماده معدنی و الکترولیتی است که برای عملکرد مناسب بدن ضروری است. کمبود منیزیم ممکن است منجر به حالت تهوع، استفراغ یا گرفتگی عضلات و تشنج شود. خوردن مرتب خرما راهی مناسب برای اضافه کردن منیزیم به رژیم غذایی است. یک وعده خرما با کالری ۲۰۰ تقریبا شامل ۳۹ میلی‌گرم یا ۹ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه منیزیم است.

مزایای خرما

علاوه بر مواد معدنی و انرژی زیاد، یکی دیگر از فواید خرما، خواص آنتی‌اکسیدانی این میوه است. در یکی از تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ محققان متوجه شدند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی خرما به دلیل وجود ترکیبات فنولی مانند فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می‌دهند. همچنین پلی فنول‌ها خاصیت درمانی دارند و طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۸ محققان دریافتند که فلاونوئیدها می‌توانند در درمان بعضی بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر موثر باشند.
همچنین افزودن خرما به رژیم غذایی روزانه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. در یکی دیگر از تحقیقات که در سال ۲۰۱۴ روی موش‌های آزماشگاهی انجام شد، محققان متوجه شدند که مصرف خرما نقش بسزایی در کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان دارد.
اگرچه بیشتر کالری خرما از قند این میوه است، اما مصرف به اندازه این میوه برای بیماران دیابتی مشکل ساز نخواهد بود. طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۷ روی موش‌ها، نشان داده شد که خرما پتانسیل کاهش علائم دیابت مانند آسیب‌های عصبی را دارد. با این وجود باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مطمئن شویم که آیا واقعا مصرف خرما می‌تواند در درمان دیابت موثر باشد یا خیر.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید