چای سیاه چیست؟ خواص چای سیاه

از جمله خواص چای سیاه می توان به تاثیر آن بر کلسترول بالا، اسهال، خرابی دندان، تمرکز پایین، مشکلات گوارشی، جریان خون ضعیف، فشارخون بالا و آسم اشاره کرد. چای سیاه از معروف ترین دمنوش هاست و بخاطر داشتن خواص دارویی مورد استقبال قرار گرفته است.

چای سیاه

چای از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است و اکثر افراد چای سبز را ترجیح می دهند. نام علمی آن کاملیا سیننسیس است. تفاوت میان چای سیاه، سبز و سفید،نحوه فراوری آن است.
در مرحله فراوری، چای سیاه تخمیر و اکسیداسیون می شود و رنگ ،عطر و خواص بسیاری می گیرد. اما چای سبز و سفید تخمیر نمی شوند.

خواص چای سیاه

مردم چین هنگام دم کردن چای، شیرین کننده، ادویه،شکلات و حتی گیاهان خاصی به آن اضافه می کنند. در هندوستان، شیر و شکر بطور معمول به چای اضافه می شود.برخی زنجبیل، دارچین، برگ لیمو و ریحان به چای اضافه می کنند.

چای سیاه منبع غنی آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول است , مقدار اندکی سدیم، پروتئین و کربوهیدرات دارد. بنابر یافته های دانشگاه پزشکی بوستون، چای سیاه عملکرد غیر طبیعی رگ های خونی را معکوس می سازد، بنابرین انسداد عروق کرونری و سایر بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد.

خواص چای سیاه برای سلامتی

چای سیاه، بخاطر خواص درمانی آن برای سلامتی شناخته شده است. در اینجا به برخی از آن ها می پردازیم:

جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

مصرف منظم چای سیاه، می تواند به بازسازی اختلال عملکرد عروق کرونری بیماران قلبی کمک کند. بنابرین در افرادی که چای سیاه می نوشند،احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمتر است.

درمان اسهال

وجود تانین در چای سیاه، اثر التیام بخش بر بیماری های گوارشی دارد.به مبتلایان بیماری اسهال توصیه می شود چای سیاه بنوشند و از خواص آن بهره مند شوند.

تسکین آسم

بطور کلی مایعات داغ و دم کرده موجب تسکین آسم می شوند. پس جای تعجبی نیست که چای سیاه، برای مبتلایان به آسم مفید باشد. با نوشیدن چای، مجرای هوا باز می شودو در نتیجه، تنفس راحت تر می شود.

تقویت سیستم گوارشی

چای سیاه، مقادیر بالایی از تانین و دیگر ترکیبات شیمیایی دارد که تاثیر مثبت وآرام بخشی بر سیستم گوارشی بدن انسان دارد. خاصیت ضد التهاب چای سیاه به درمان ناهنجاری های گوارشی کمک می کند.

کاهش کلسترول

طبق تحقیقات، افراد با نوشیدن چای سیاه، از میزان کلسترول بدن خود کاسته و احتمال بروز حمله قلبی را پایین می آورند . بنا بر یافته ها احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در افرادی که سه تا چهار فنجان چای سیاه روزانه می نوشند نسبت به آن دسته از افرادی که حداقل میزان مصرف را دارند یا اصلا چای نمی نوشند، ضعیف تر است.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید