داروهای آسم با کابوس و افسردگی مرتبط هستند!

طبق بررسی جدید توسط محققان، داروهای آسم Singulair (مونتلوکاست) با عوارض جانبی عصبی مانند افسردگی، پرخاشگری، کابوس و سردرد همراه هستند.

اما کارشناسان بر این باورند که Singulair از فوایدی برای نجات زندگی نیز برخوردار است.

ارتباط داروهای آسم با کابوس و افسردگی

متخصصان هنوز آماده نیستند که این دسته از داروها را حذف کنند. دکتر میندینا هارمن، نویسنده اصلی این پژوهش در این باره گفت: “در مطالعه ما پزشکانی که این داروها را تجویز میکنند، برای علائم و نشانه های آنژیوتانس گرانولوماتوز آلرژیک [عوارض نادر مرتبط با دارو و علائم شدید نوروپاتولوژیک] هشدار میدهند.

هارمن، از مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن در هلند در ادامه گفت: “پزشکان هنوز تصمیم میگیرند که آیا بیماران را با مونلوکاست درمان کنند یا نه.”

دکتر متیو لوربر روانپزشک، در برابر متوقف کردن دارو در کودکان مبتلا به آسم، یک بیماری ریوی که در آن مجاری هوا متورم و تنگ میشود، هشدار داد.

لوربر گفت: “در نهایت، آسم می تواند یک بیماری تهدید کننده زندگی در کودکان باشد و نمی تواند نادیده گرفته شود، بنابراین من توصیه می کنم که والدین درمان فرزندان خود را با این داروهای نجات دهنده ادامه دهند.”

لوربر افزود: “این مسئله تنها برای نظارت بر این خطرات بسیار حائز اهمیت است و بسیار مهم است که پزشکان قبل از اینکه کودکان این داروها را شروع کنند به والدین در مورد خطرات این داروها هشدار دهند بنابراین آنها میدانند مراقب چه چیزهایی باشند.”

Singulair داروی آسم و آلرژی است که به صورت قرص یا گرانول های غیر قابل حل در دسترس است و یکبار در روز مصرف می شود. طبق نظر هارمن، این دارو بخشی از یک دسته از داروهایی است که به عنوان آنتاگونیست های گیرنده های لکورتین می باشد. سایر داروها در این دسته عبارتند از: zafirlukast (Accolate) و zileuton (Zyflo وZyflo CR).

از سال ۲۰۰۹، سازمان غذا و داروی ایالات متحده الزامی کرد که این داروها هشداری در مورد عوارض جانبی عصبی مانند آشفتگی، پرخاشگری، اضطراب، ناراحتی های روحی و توهم، افسردگی و بی خوابی همراه داشته باشند. تفکر و رفتار وابسته به خودکشی (از جمله خودکشی) و لرز نیز ممکن است عوارض جانبی احتمالی این داروها باشند.

مطالعه حاضر از دو پایگاه داده برای فهمیدن اینکه این نوع عوارض جانبی چقدر در کودکان و بزرگسالانی که Singulair مصرف میکنند، شایع هستند، استفاده میکند. یک پایگاه داده از مراکز فارماکوگرافی هلند لارب بود که بیش از ۳۰۰ عوارض جانبی نامطلوب پس از مصرف Singulair گزارش شدند.

دومین پایگاه داده، پایگاه داده جهانی به نام VigiBase بود که توسط سازمان بهداشت جهانی برای نظارت روی عوارض جانبی ناخواسته داروها، نگهداری میشود. این پایگاه داده، که شامل بیش از ۱۲۰ کشور است، حدود ۱۸۰۰۰ گزارش از وقایع نامطلوب پس از مصرف Singulair را شامل می شود.

احتمال افسردگی در کودکان و بزرگسالانی که Singulair مصرف می کردند تقریبا ۷ برابر بیشتر بود. محققان دریافتند که احتمال رفتار تهاجمی در کودکانی که این دارو را مصرف میکنند، ۳۰ برابر بیشتر است.

این مطالعه نشان داد، در بزرگسالان و کودکانی که این دارو را مصرف میکردند، به ویژه کودکانی که به طور خاص مستعد کابوس بودند، احتمال تفکر در مورد خودکشی ۲۰ برابر بیشتر بود و احتمال کابوس بیش از ۲۲ برابر بیشتر بود. خطر ابتلا به سردرد در افرادی که Singulair را مصرف می کنند، دو برابر بیشتر بود.

نویسندگان این تحقیق اذعان می کنند که یافتن رابطه ی علت و معلولی دشوار است. به عنوان مثال، داشتن آسم با خطر بالاتر ابتلا به افسردگی مرتبط است، بنابراین این تاثیر از بیماری است یا درمان؟
با این وجود هارمن گفت: “برای برخی علائم عصبی مانند کابوس، نسبت شانس نسبتا بالا نشان دهنده رابطه قوی بین مونتلوکاست و علائم است. اما برای سایر عوارض جانبی این رابطه روشن نیست.”

وی ادامه داد: “اما هیچ توضیح پاتوفیزیولوژیک دقیقی برای افزایش خطر ابتلا به بیماری های عصبی در کودکان و بزرگسالان تحت درمان با مونتلوکاست یافت نشده است.” دکتر گینا کاسسیا، متخصص آلرژیست، ایمونولوژیست و متخصص اطفال است.

وی توضیح داد: “Singular در گروه انتخابی از بیماران مبتلا به آسم که علائم آنها به اندازه کافی با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی کنترل شده نیستند، استفاده می شود. کورتیکواستروئیدهای استنشاقی معمولا یک درمان کمکی و مفید است زیرا می تواند مقدار استروئیدهایی که بیمار دریافت می کند را محدود کند.

کاسسیا گفت: “اگر پزشک شما فکر می کند که آسم کودک شما به خوبی کنترل نمی شود یا کودک شما مبتلا به آسم ناشی از ورزش است، مونتلوکاست میتواند یک درمان مفید باشد.” اما، وی افزود: “ضروری است که از هر گونه تغییر رفتاری یا کابوس آگاهی داشته باشیم، و اگر این اتفاق رخ داد، فورا با پزشک خود تماس بگیریم.”

هارمن گفت که بزرگسالان نیز باید در صورت مشاهده این عوارض در حین درمان با این داروها، فورا با پزشک خود تماس بگیرند. Merck، سازنده Singulair، در بیانیه ای گفت، “همانطور که در اطلاعات دارویی اشاره شده است، Singulair ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. ما بیماران و والدین کودکان مبتلا به آسم یا آلرژی را تشویق می کنیم در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مزایا و خطرات این دارو، با پزشک خود صحبت کنند.”

یافته های این تحقیق در ۲۰ سپتامبر در Pharmacology Research and Perspective به چاپ رسیدند.