سردرد نشان دهنده اختلال در سلامتی

سردرد معمول ترین شکل درد است. سردرد یکی از مهمترین دلایلی است که افراد بخاطر آن یک روز کاری یا یک روز تحصیلی در مدرسه را از دست می دهند یا مجبور به مراجعه به پزشک می شودند. درحقیقت، طبق محاسبه سازمان سلامت ملی تنها ۲۸ میلیون نفر از میگرن رنج می برند.
بدلیل آنکه میگرن دلایل مختلفی دارد، از سرما تا دوران قبل از قاعدگی، برای بیمار بسیار مشکل است که دریابد چه نوع سردردی را تجربه میکند و چگونه با آن برخورد کند.

انواع سردرد

رایج ترین سردردها مربوط به اختلالات عروقی ( فشار خون بالا ، سم بالا و غیره ) ، گرفتگی عضلات ( گرفتگی ، استرس و غیره ) و تورم ( عفونت ) میباشند.

 

 

سردرد ناشی از اختلالات مفصل گیجگاهی ــ فکی

این نوع سردرد بدلیل مشکلات در فک ، مفصل فک و عضلات پایین صورت میباشد. و این میتواند بدلیل ساییدگی دندان و گره خوردگی آنها ، گرفتگی در فک و در رفتگی مفصل فک و ورم مفاصل شود. این درد تنها در فک احساس نمیشود ، درد به طرف گونه ها ، گیجگاه ها و گوش ها یا در اطراف گردن و شانه ها هم می رود.

دردهای سینوسی

همانطور که از اسم آن پیداست ، دردهای سینوسی هنگامی رخ میدهد که سینوسها عفونی و یا مسدود شوند. این میتواند باعث درد پشت گونه ها ، بینی ، و چشمها شود و هنگام خم شدن به جلو و یا بیدار شدن درد آن بدتر میشود.دلایل شایع مانند واکنش آلرژیک، تومور و یا عفونت میباشند.بسته به دلیل اصلی آن ، علائم شبیه علائم میگرن میباشند.

 

سردرد خوشه ای

این نوع سردرد بسیار تیز و دردناک میباشد که هر از گاهی چندین بار در روز برای ماه ها رخ میدهد و سپس تا ۶ ماه دوران بدون سردرد را سپری میکنید.درد با هشدار آغاز میشود و معمولا تنها یک طرف سر را تحت تاثیر میگذارد و اغلب همراه با چشمانی قرمز و آبریزش بینی میباشد.معمولا نواحی تحت تاثیر شامل بالای چشم نزدیک گیجگاه است.این سردردها معمولا کمتر از یکساعت طول میکشد و هرروز همان ساعت باز میگردد.

 

سردرد تنشی

این نوع سردرد براثر استرس و اضطراب رخ میدهد.زمانیکه عضلات در ناحیه شانه ها ، گردن و فک دچار گرفتگی میشوند ،‌سردرد باعث ایجاد فشار ، کشیدگی و فشردگی میشود که بر روی گیجگاهها ، صورت و ته سر تاثیر میگذارد. میتواند بین چند دقیقه تا چند روز طول بکشد . محرکها شامل کم خوابی ، کمبود اشتها ، موقعیت های استرس زا ،احساساتی شدن و الکل می باشند.

 

 

سردرد گردنی

این نوع از سردرد همچنین به اسم سردرد تنشی مزمن هم شناخته می شود.این نوع سردرد در واقع برروی سر شما تاثیری نمیگذارد و درد در ناحیه گردن و استخوان شانه رخ میدهد و شما ممکن است درد را در ناحیه پشت سر و یا جمجمه احساس کنید.بهترین راه برای خلاصی از آن این است که دلیل اصلی آن را درمان کنید ، ممکن است دلایل آن : فشار وارده به عصب ، گره عضله ، آسیب وارده به عضلات ،‌ رشد غیر عادی استخوان ، تومور ، ورم بافت و اختلالات مفصلی باشد. در موارد زیر شخص احساس آرامش میکند : ماساژ ، طب سوزنی، فیزیوتراپی و درمان ازطریق جابجاکردن ستون فقرات.

میگرن

در این نوع سردرد احساس تپش و ضربان دارید که اغلب همراه با تهوع ، استفراغ و حساسیت به نور و صدا می باشد.اینها اغلب هرکجا برای چند دقیقه تا چند ساعت طول میکشد.بعضی افراد ممکن است دچار توهم بینایی مانند هاله ،‌لکه ها و نور چشمک زن میشوند همچنین اختلال در حواس بویایی ، لامسه و چشایی و کرختی از دیگر علائم این نوع سردرد می باشند.پس از اینکه علائم فروکش کردند ، میگرن معمولا خستگی و عدم تمرکز را بجا میگذارد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید