مخملک (تب اسکارلت) چیست؟ علائم، درمان و عوارض

تب اسکارلت که به عنوان مخملک نیز شناخته میشود، عفونتی است که در افرادی که دچار گلودرد استرپتوکوکی می شوند، ایجاد می شود. این بیماری با بثورات قرمز روشن بر روی بدن مشخص می شود که معمولا با تب و گلودرد همراه هستند. همان باکتری که باعث گلودرد استرپتوکوکی می شود باعث تب اسکارلت نیز می شود.
تب اسکارلت به طور عمده کودکان ۵ تا ۱۵ ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی این وضعیت یک بیماری جدی و شایع در دوران کودکی بود، اما امروزه تب اسکارلت نادر است. درمان های آنتی بیوتیک شدت علائم و شیوع بیماری را کاهش می دهند. محققان مطمئن نیستند که چرا موارد تب اسکارلت کاهش یافته است در حالی که موارد گلودرد استرپتوکوکی همچنان شایع هستند.

علامت مخملک (تب اسکارلت)

بروز بثورات شایع ترین علامت تب اسکارلت در بزرگسالان و کودکان است. این بثورات معمولا شبیه آفتاب سوختگی هستند و احساس میکنید مانند کاغذ سمباده هستند. بثورات قرمز روشن هستند و بدین دلیل این بیماری تب اسکارلت نامیده شده است (اسکارلت به معنی قرمز روشن می باشد). بثورات معمولا بر روی سینه و شکم شروع می شود و سپس به بقیه بدن گسترش می یابند. چین خوردگی های پوست در اطراف زیر بغل، آرنج و زانو نیز می توانند دچار قرمزی تیره تری از بثورات اطراف آنها شوند. بثورات معمولا بین دو تا هفت روز طول می کشند. پس از فروکش کردن وضعیت بیماری، پوست پوسته پوسته خواهد شد و مانند پوست در ناحیه سر انگشتان دست و پا خواهد شد.

سایر علائم تب اسکارلت

سایر علائم رایج تب اسکارلت عبارتند از:

• خطوط یا رگه های قرمز در اطراف زیر بغل، آرنج و زانو
  • چهره برافروخته
  • زبان قرمز یا زبان سفید با نقاط قرمز روی سطح آن
  • گلوی قرمز با لکه های سفید و زرد
  • تب بالای ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳۸٫۳ درجه سانتیگراد)
  • لرز
  • تورم لوزه ها