جو و خواص مفید این دانه برای سلامتی

جو یکی از پرمصرف‌ترین دانه‌ها در رژیم غذایی انسان است. این دانه همه‌کاره بسیار مغذی است و می‌تواند در بسیاری از غذاها مصرف شود.
این دانه علاوه بر سرشار بودن از مواد مغذی باعث سلامتی بدن نیز در مواردی مانند کاهش وزن، کاهش سطح کلسترول و سلامت قلب می‌شود.
در ادامه به ۶ مزیت خارق العاده جو مبتنی بر شواهد می‌پردازیم.

جو؛ سرشار از مواد مغذی مفید

جو، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید گیاهی است.
این دانه در شکل‌های مختلفی از جمله جو پوست شده، جو آسیاب شده، جو پرک و آرد جو در بازار وجود دارد.
تقریباً در تمامی انواع جو به غیر از جو مروارید که به منظور درخشش و زیبایی دانه بخشی از لایه‌های سبوس‌دار بیرونی به همراه پوسته حذف می‌شوند، در دیگر انواع جو این دانه به صورت کامل و همراه با سبوس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
زمانی که جو، به صورت کامل مصرف شود می‌تواند منبع غنی فیبر، مولیبدن، منگنز و سلنیوم باشد. این دانه همچنین حاوی مقادیر خوبی از مس، ویتامین B1، کروم، فسفر، منیزیم و نیاسین است.
همچنین جو، حاوی لینگن است، لینگن گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که خطر بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهند.
سعی کنید پیش از مصرف، جو را خیس کنید. این عمل باعث می‌شود تا مواد مغذی جو، بهتر جذب بدن شوند.
خیساندن جو همچنین می‌تواند سطح ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و آنتی‌اکسیدان را افزایش دهد.

گرسنگی را کاهش می‌دهد و ممکن است در کاهش وزن موثر باشد.

جو، به دلیل داشتن فیبر زیاد گرسنگی را کاهش می‌دهد که در نتیجه به مرور زمان باعث کاهش وزن شما می‌شود.
جو دارای فیبر محلول معروفی به نام بتاگلوکان است که این فیبر می‌تواند در روده به ماده‌ای مشابه ژل تبدیل شده و باعث کند شدن هضم غذا و جذب بیشتر مواد مغذی شود. این عمل باعث می‌شود تا اشتهای شما کاهش یابد و احساس سیری کنید.
طبق مطالعات انجام شده، فیبرهای محلول مانند بتاگلوکان مؤثرترین نوع فیبر برای کاهش اشتها و جذب مواد غذایی هستند.

فیبرهای محلول و نامحلول موجود در جو باعث بهبود هضم غذا می‌شوند.

بیشتر فیبرهای موجود در جو، نامحلول هستند که برخلاف فیبر محلول در آب حل نمی‌شوند. در عوض، این ماده به مدفوع شما اضافه می‌شود و حرکت روده را تسریع می‌کند و احتمال یبوست را کاهش می‌دهد.
در یک مطالعه چهار هفته‌ای در زنان بزرگسال نشان داده شد که خوردن بیشتر جو باعث بهبود عملکرد روده و افزایش حجم مدفوع می‌شود.
از طرف دیگر فیبر محلول جو، باعث تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (SCAFs) می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این اسید‌های چرب به تغذیه سلول‌های روده، کاهش التهاب و بهبود علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک می‌کنند.

خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد.

سنگ‌های صفراوی ذرات جامدی هستند که می‌توانند بطور خودبه‌خود در کیسه صفرا ایجاد شوند. کیسه صفرا اسیدهای صفراوی بدن را برای هضم چربی تولید می‌کند.
در بیشتر موارد، سنگ‌های صفراوی هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. با این وجود، هر از گاهی سنگ‌های صفراوی بزرگ می‌توانند در مجاری کیسه صفرا قرار گیرند و باعث درد شدید شوند. در چنین مواردی اغلب با عمل جراحی کیسه صفرا را برمی‌دارند.
فیبرهای غیر محلول موجود در جو، ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ‌ کیسه صفرا کمک کرده و احتمال جراحی کیسه صفرا را کاهش دهند.
در یک مطالعه ۱۶ ساله مشاهده شد که زنانی که بیشترین میزان دریافت فیبر را داشتند، ۱۳ درصد کمتر احتمال ابتلا به سنگ‌های صفراوی و برداشتن کیسه صفرا شدند.
به نظر می‌رسد که هر ۵ گرم افزایش فیبر نامحلول در رژیم غذایی، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را حدود ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.
در یک مطالعه دیگر، از دو رژیم کاهش وزن سریع برای افراد چاق استفاده شد؛ یکی از رژیم‌ها سرشار از فیبر و دیگری سرشار از پروتئین. کاهش وزن سریع می‌تواند خطر ایجاد سنگ‌های صفراوی را افزایش دهد.
پس از پنج هفته، شرکت‌کنندگان در رژیم غذایی غنی از فیبر، سه برابر بیشتر از کسانی که در رژیم غذایی سرشار از پروتئین بودند، کیسه صفرای سالم‌تری داشتند.

بتاگلوکان ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند.

جو می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. ثابت شده است که بتاگلوکان‌های موجود در جو با اتصال به اسیدهای صفراوی کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند.
در یک تحقیق، مردان با کلسترول بالا تحت سه رژیم غذایی مختلف سرشار از گندم کامل، برنج قهوه‌ای و جو قرار گرفتند.
پس از گذشت پنج هفته، افرادی که تحت رژیم غذایی جو بودند میزان کلسترول آنها ۷ درصد بیشتر از شرکت‌کنندگان در دو رژیم غذایی دیگر کاهش یافته بود.
به علاوه سطح کلسترول خوب این افراد (HDL) افزایش یافته بود و میزان تری‌گلیسیرید آنها نسبت به دو گروه دیگر بیشتر کاهش یافته بود.

خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

غلات کامل رابطه مستقیمی با سلامت قلب و عملکرد بهتر آن دارند. بنابراین جای تعجب ندارد که اضافه کردن جو، به رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد زیرا جو می‌تواند سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش دهد و همچنین به‌دلیل وجود فیبرهای محلول، فشار خون را نیز کم کند.
فشار خون بالا و کلسترول بد بالا (LDL) دو عامل شناخته شده مرتبط با خطر بیماری‌های قلبی هستند. بنابراین کاهش سطح آنها یعنی بهبود عملکرد قلب و داشتن قلبی سالم‌تر.

حرف آخر

جو، دانه ای بسیار سالم و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید گیاهی است.
همچنین فیبر موجود در جو بر سلامت بدن از هضم بهتر گرفته تا کاهش گرسنگی و کاهش وزن تاثیر خوبی دارد.
نکته مهم دیگر این است که با قرار دادن جو در رژیم غذایی روزمره می‌توان از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و حتی انواع خاصی از سرطان جلوگیری کرد.
سعی کنید از مصرف جو مروارید و دیگر انواع جو که لایه‌برداری شده‌اند خودداری کنید و تنها از جو کامل استفاده کنید تا به بهترین شکل از مزایای این دانه ارزشمند بهره مند شوید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید