آیا خوردن غلات، مغزتان را نابود می‌کند؟

همیشه رژیم‌های غذایی زودگذری وجود دارند که پیشنهاد می‌کنند گوشت را حذف کنید یا فقط گوشت بخورید یا کالری‌ها را بشمارید و …

یکی از گرایش‌های جدید، این باور است که رژیم‌های ما باید عاری از گلوتن باشند.

اگرچه حذف گلوتن می تواند دشوار باشد اما یافته‌های اخیر نشان می‌دهند که اگر نگران ابتلا به زوال عقل بخصوص آلزایمر هستید، حذف غلات می‌تواند حرکت هوشمندانه‌ای باشد.

به‌عنوان مثال دکتر دیوید پرلموتر در حال ارائه‌ی کتابی است به نام «مغز غلات» که برای خواننده توضیح می‌دهد غلات دقیقا چگونه مغزهای ما را نابود می‌کنند.

ما در حال حاضر در نبرد با آلزایمر شکست خورده‌ایم، چون بیش از ۵٫۴ میلیون بیمار مبتلا به آلزایمر وجود دارند.

اکثر مطالعات نشان می‌دهند که آلزایمر در واقع قابل پیشگیری است، چون عواملی که خطر ابتلای شما به این بیماری را افزایش می‌دهند، تقریبا همگی به انتخاب‌های سبک زندگی مربوط می‌شوند. پس چرا انتخاب‌هایی انجام ندهیم که بتواند از این بیماری جلوگیری کند؟

کاهش خطر ابتلای شما

عواملی عمده‌ای که به‌نظر می‌رسد در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نقش دارند، مصرف چربی، مصرف کربوهیدرات و سطوح قند خون‌تان است. درواقع کوچک‌ترین افزایش در سطح قند خون شما می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

گاهی اوقات ترکیب درستی از این عناصر می‌تواند به کاهش خطر ابتلای شما به آلزایمر کمک کند. به‌عنوان مثال یک مطالعه گزارش داد رژیم غذایی که مصرف کربوهیدرات را کاهش و مصرف چربی‌های سالم را افزایش دهد، خطر ابتلا به آلزایمر را ۴۲ درصد کاهش می‌دهد.

یکی از نکات مهم در مورد این مطالعه، این است که توصیه در مورد افزایش مصرف چربی باید با این واقعیت که چربی‌ها باید چربی‌های سالم باشند، اصلاح شود. به‌منظور افزایش میزان مصرف چربی‌های سالم، چربی‌های خالص مانند روغن زیتون فوق‌بکر، سالمون و روغن نارگیل را انتخاب کنید.

حذف کربوهیدرات‌ها

به‌نظرمی‌رسد که کربوهیدرات‌ها بیشترین تأثیر را روی افزایش خطر ابتلای شما به آلزایمر دارند. یک مطالعه که توسط مایوکلینیک انجام شد، سطوح ریسک نسبی در افرادی که مقادیر کم و زیاد کربوهیدرات را مصرف می‌کردند، بررسی کرد. این مطالعه کشف کرد افرادی که مقادیر بیشتری کربوهیدرات می‌خورند، سطح ریسکی ۴ برابر آنهایی دارند که کربوهیدرات کمی مصرف می‌کنند. این یک تفاوت قابل توجه است.

مطالعات بسیار دیگری نیز وجود دارند که از این نظریه که سطوح بالای گلوکز، خطر ابتلای شما به آلزایمر را افزایش می‌دهند، حمایت می‌کنند. برخی مطالعات دریافته‌اند که حذف کربوهیدرات‌ها درواقع می‌تواند برخی از موارد نقص شناختی را معکوس کند. این مطالعات به ما نوید آن را می دهند که علائم آلزایمر درواقع براساس انتخاب‌های شیوه‌ی زندگی، برگشت‌پذیر هستند.

اگر به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر علاقه دارید، یک رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات‌ را درپیش بگیرید. درابتدا ممکن است غلبه بر برخی موانعی که جامعه‌ی پر از گلوتن ما بر سر راه‌تان قرار می‌دهد، دشوار باشد اما وقتی به آن عادت کنید، احساسی بهتر از همیشه خواهید داشت.

برای آنکه در کاهش کربوهیدرات مصرفی‌تان موفق شوید، به‌مدت چند ماه کربوهیدرات‌ها را بشمارید. برای بهره‌مندی از مزایای مربوط به آلزایمر، سعی کنید هر روز بین ۶۰ و ۸۰ گرم کربوهیدرات بخورید.

آیا حذف گلوتن از رژیم غذایی‌تان را امتحان کرده‌اید؟ راهنمایی‌های شما برای پذیرش یک رژیم پایدار فاقد گلوتن چیست؟ نظرات‌تان را با ما درمیان بگذارید.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید