حقایقی در مورد زکام

آبریزش بینی، خارش گلو و عطسه بی وقفه! نمی‌توانید از علائم زکام یا سرماخوردگی رهایی یابید. اما رازهای بسیاری در مورد زکام یا سرماخوردگی وجود دارند. چرا به نظر می‌رسد که شما اغلب به این بیماری دچار می‌شوید در حالی که بهترین دوست شما خوب و سالم می‌ماند و کمتر دچار این بیماری می‌شود؟ و مهمتر از همه، چگونه می‌توانید در زمستان امسال سالم بمانید؟ در این مقاله از راستینه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد زکام یا سرماخوردگی بدست آورید.

 

زکام

زکام چیست؟

زکام یک بیماری ناشی از موجود کوچک و زنده‌ای است که ویروس نامیده می‌شود. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس شما را تهدید می‌کنند، اما رایج‌ترین آن رینوویروس است که به نظر می‌رسد مسئول حداقل ۵۰٪ از موارد سرماخوردگی‌ها است. ویروس‌های دیگری که می‌توانند باعث زکام شوند عبارتند از: کروناویروس، ویروس سین سی شیال تنفسی، آنفولانزا و پاراآنفولانزا.
زکام باعث می‌شود بسیاری از افراد در منزل بمانند.

 

علل زکام: رینوویروس، کورناویروس، و دیگر ویروس‌ها

در گلویتان احساس خراشیده شدن می‌کنید، شروع به عطسه کردن و سرفه می‌کنید، و خیلی زود گرفتار سرماخوردگی بدی می‌شوید. از همه بدتر اینکه عامل تمام این احساس بدبختی بزرگ، مهاجمی کوچک است، یک موجودی زنده، به نام ویروس.
و فقط یک ویروس نیست که شما را زمین گیر می‌کند. بیش از ۲۰۰ نوع وجود دارد که می‌تواند شما را دچار سرماخوردگی یا زکام کند.
این احتمال وجود دارد که روزی با یکی از این ویروس‌ها تماس داشته باشید:

  • رینوویروس
  • کورناویروس
  • ویروس سین سیشیال تنفسی و پاراآنفولانزا

همچنین تعداد زیادی ویروس وجود دارند که پزشکان آنها را شناسایی نکرده‌اند. حدود ۲۰٪ -۳۰٪ از موارد زکام در بزرگسالان ناشی از این موجودات ناشناخته هستند.

چگونه و چه زمانی این ویروس‌ها به شما آسیب می‌زنند؟

ویروس‌های زکام یا سرماخوردگی بسیار رایج هستند، اما هر نوع دارای سبک خاص خود است.
رینوویروس. این دسته در ابتدای پاییز، بهار و تابستان بیشتر فعال است.۴۰٪ از موارد زکام را ایجاد می‌کنند. هنگامی که به یکی از این ویروس‌ها آلوده می‌شوید، خیلی احساس بدی خواهید داشت، اما خبر خوب این است که به ندرت باعث بیماری جدی می‌شود.
کروناویروس. این ویروس‌ها تمایل دارند کار کثیف خود را در زمستان و اوایل بهار انجام دهند. کرونا ویروس علت حدود ۲۰٪ از موارد زکام است. بیش از ۳۰ نوع وجود دارد، اما تنها سه یا چهار نوع از آن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
ویروس سین سیشیال تنفسی و پاراآنفولانزا. این ویروس‌ها ۲۰٪ از سرماخوردگی‌ها را ایجاد می‌کنند. آن‌ها گاه به عفونت‌های شدید مانند پنومونی در کودکان کوچکتر منتهی می‌شوند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید